Особливості виконавської стилістики циклу Івана Карабиця «24 прелюдії для фортепіано»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269743

Ключові слова:

фортепіанний цикл, 24 прелюдії, Іван Карабиць, стиль, концепція, виконавська стилістика

Анотація

У статті спроба осмислення з позицій сучасного фортепіанного виконавства спадщини Івана Карабиця, зокрема його знакового твору «24 прелюдії для фортепіано» із комплексним залученням аналітики про творчий метод композитора, специфіки стильових вирішень митця на ниві фортепіанної музики, інтерпретаційного аналізу фортепіанного циклу «24 прелюдії», що відкриє широке поле для сценічного втілення цього творчого доробку і його ролі у річищі формування т. зв. виконавського стилю фортепіанної творчості українського митця. У циклі змальовано широкий образно-звуковий світ, доволі складний для піаністичного втілення. Творчо-індивідуалізований підхід піаніста у прочитанні твору повинен увібрати широкий спектр образно-змістового насичення, часто різко контрастного. Для виконавця важливим лишається втілення авторської орієнтації п’єс циклу за орієнтацію на трьома основоположними художніми пластами — народно-музичне мислення та фольклорна жанровість, стилістичні елементи музики видатних майстрів у ретроспективному втіленні, деякі особливості тих стилів, що існують та розвиваються паралельно з так званою серйозною музикою (джаз, поп-музика). До того ж, наявність такого різнопланового фундаменту зумовлює не тільки різнобічне охоплення можливої для прелюдії сфери жанрового змісту, а й розгалуженість перехресно-смислових зв’язків між частинами циклу.

Біографія автора

ЧЖАН ХАНЬ, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Аспірант кафедри історії української музики та музичної фольклористики

Посилання

Berehova, Olena. (2006) Kyivski frescoes I. Karabytsia: sproba rekonstruktsii v novomu sotsiokulturnomu konteksti // Kulturolohiia ta mystetstvo / Kyivske muzykoznavstvo. Vyp. 20. [Kyiv frescoes I. Karabytsia: an attempt at reconstruction in a new socio-cultural context // Culture and art / Kyiv musicology Vol. 20] . Kyiv: R. Glier Kyiv Municipal Academy of Music.

Haluzevska, Olena. (2006) Dialoh slova i muzyky u spivtvorchosti I. Karabytsia ta B. Oliinyka: dysertaciya [Dialogue of words and music in the collaboration of I. Karabyts and B. Oliynyk: thesis]. Kyiv.

Iermakova, Galina. (1983) Ivan Karabyts. Kyiv: Musical Ukraine.

Kopeliuk, Oleh. (2021) «24 preliudii» dlia fortepiano Ivana Karabytsia yak entsyklopediia doby ukrainskoho vidrodzhennia (70-ti roky KhKh stolittia) // Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity. Vyp. 58. [“24 Preludes” for the piano by Ivan Karabyts as an encyclopedia of the Ukrainian Renaissance (70s of the 20th century) // Problems of the interaction of art, pedagogy and the theory and practice of education. Vol. 58] . Kharkiv : Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Kotliarevskoho.

Miroshnychenko, Svitlana. (2003) Tsyklichnist fortepiannykh preliudii Ivana Karabytsia // Naukovyi visnyk NMAU im. P. I. Chaikovsky. Vyp. 31. Vivere memento (Pamiatai pro zhyttia). Statti i spohady pro Ivana Karabytsia [Cyclicity of piano preludes by Ivan Karabyts // Scientific Newsletter of the Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music. Vol. 31. Vivere memento (Remember life). Articles and memories about Ivan Karabyts]. Kyiv.

Savchuk, Igor. (2003) Ekzystentsialna hra u teksti 24 kh preliudii dlia fortepiano Ivana Karabytsia // Naukovyi visnyk NMAU im. P. I. Chaikovsky. Vyp. 31. Vivere memento (Pamiatai pro zhyttia). Statti i spohady pro Ivana Karabytsia [Existential play in the text of the 24 preludes for piano by Ivan Karabyts // Scientific Newsletter of the Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music. Vol. 31. Vivere memento (Remember life). Articles and memories about Ivan Karabyts]. Kyiv.

Yagodzinskaya, Irina. (2003) K voprosu obraznogo strojna cykla 24 h preljudij Ivan Karabica. // Naukovij visnik NMAU im. P. I. Chajkovs’kogo. Vip. 31. Vivere memento (Pam’jataj pro zhittja). Statti and spogadi pro Ivana Karabicja. [On the question of the figurative structure of Ivan Karabyts’ cycle of 24 preludes. // Scientific Newsletter of the Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music. Vol. 31. Vivere memento (Remember life). Articles and memories about Ivan Karabyts]. Kyiv.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Як цитувати

ХАНЬ, Ч. (2022). Особливості виконавської стилістики циклу Івана Карабиця «24 прелюдії для фортепіано». Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (18), 277–284. https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269743

Номер

Розділ

МУЗИЧНА КУЛЬТУРА: СУЧАСНИЙ ВИМІР