Українські проєкти на бієнале «Manifesta 14» та «Ars Electronica»: проблема суб’єктності в культурно-політичному контексті війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269711

Ключові слова:

сучасне українське мистецтво, суб’єктність України, критичне мислення, емансипована чуттєвість, урбаністичні трансформації, динаміка сучасного культуротворення, Manifesta 14, Ars Electronica

Анотація

У статті порушені питання суб’єктності українського мистецтва і культури, зокрема в її теоретичному й практичному аспектах, що була напрацьована мистецькими проєктами українських авторів, реалізованими за кордоном під час війни в рамках представницьких артфорумів та виставок Manifesta 14, Ars Electronica, EDAF. Метою статті є формування задля сучасного культуротворення професійної обізнаності щодо практик сучасного українського мистецтва у зв’язку з проблемою cуб’єктності України на міжнародній арені крізь призму критичного мислення та чуттєвості в культурно-політичному контексті війни, а також аби полегшити подальші дослідницькі студії та реалізацію мистецьких проєктів українських авторів в рамках представницьких артфорумів та виставок для їх повноцінного залучення до національного мистецтвознавчого дискурсу. Розглянуто процес боротьби за суб’єктність України як всередині країни, так і на міжнародній арені.

Методологія роботи полягала в теоретичних пошуках та польових дослідженнях за темою суб’єктності українського мистецтва та розробці авторських експериментів. Як основний метод використано комплексний та системний підхід до висвітлення питань суб’єктності в культурі та мистецтві, візуальні й фотометричні методи, а також аналіз концепцій та мистецьких реалізацій щодо співвідношення змісту й форми, контекстів і дискурсів.

Актуалізовано залучення поняття чуттєвості, що включає відчуття емпатії та солідарності. Розглянуто особливості демонстрації українських проєктів в рамках топ-форумів сучасного мистецтва, серед яких бієнале «Manifesta 14» з темою «It matters what worlds world worlds: how to tell stories otherwise» («Як інакше розповідати історії»), яка присвячена колективній розповіді, фестиваль мистецтва, технологій і суспільства Ars Electronica з темою «Ласкаво просимо на планету B: інше життя можливе. Але яким чином?» та EDAF, що слугують полігоном для становлення суб’єктності українського сучасного мистецтва.

Проаналізовано продемонстровані у рамках артфорумів проєкти українських авторів: Станіслави Пінчук, Алевтини Кахідзе, Оксани Чепелик, Дар’ї Пугачової, Даниїла Ревковського, Андрія Рачинського, артгрупи Sviter та Івана Світличного, творчого об’єднання Fantastic Little Splash, Олександра Бурлаки та мистецької ініціативи ДЕ НЕ ДЕ. Проаналізовано роль куратора та митця як агента суб’єктності українського сучасного мистецтва в культурно-політичному контексті війни.

З огляду на те, що основа взаємодії сучасного мистецтва й аудиторії є дискурсивною, виявлено ознаки розмитої суб’єктності України та окреслено перспективи утвердження України як самостійного суб’єкта культури в системі глобальних сил.

Біографія автора

Оксана Чепелик, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

Кандидат наук, с. н. с.,
Провідний науковий спеціаліст відділу мистецтва новітніх технологій

Посилання

Debor G. E. Obschestvo spektaklya. M.: Logos-Radek, 2000. 184 s.

Ty`mochko N. O. Ekonomichna istoriya Ukrayiny`: navch. posib. K.: KNEU, 2005. 204 s.

Kul`turna dy`plomatiya: teoriya j istoriya, modeli ta pry`klady` // Strategiya Ukrayins`kogo Insty`tutu na 2020–2024 roky`. 2020. 50 s.

Nabuttya sub’yektnosti: presreliz vy`stavky` Viktora Sy`dorenka u Voloshyn Gallery // MITYeCz: Suchasne my`stecztvo Ukrayiny`. 28 lyutogo 2018. URL: https://mitec.ua/nabuttya-sub-yektnosti/ (data zvernennya: 31.08.2022).

Shapoval Yurij. Shlyaxy` rozvy`tku duxovno-kul`turnoyi sub’yektnosti Ukrayiny` // Sub’yektnist` Ukrayiny` v suchasnomu sviti: ocinky`, strategiyi, prognozy`. Anality`chna dopovid` / za red. O. M. Majborody`. Ky`yiv: Insty`tut polity`chny`x i etnonacional`ny`x doslidzhen` im. I. F. Kurasa NAN Ukrayiny`, 2020. 88 s.

Lenczowski John. Cultural Diplomacy, Political Influence & Integrated Strategy // Strategic Influence: Public Diplomacy, Counterpropaganda, and Political Warfare / ed. Michael J. Waller. Washington, DC: Institute of World Politics Press, 2009. С. 74–99.

Vorotn`ov Volody`my`r. Slavoj Zhy`zhek: «Rosiya — zastarila kumedna kopiya zaxidnoyi derzhavnosti» // Bird in Flight. 15 serpnya 2022. URL: https://birdinflight.com/portret-uk/20220815-slavoj-ukraine.html (data zvernennya: 31.08.2022).

Haraway Donna J. Staying with the trouble: making kin in the Chthulucene. Duke University Press, 2016. 312 p.

McKeithen Will. Book Review. Staying with the trouble: making kin in the Chthulucene, Gender, Places & Culture. 2017. Vol. 24, № 10. Р. 1517–1519. URL: https://doi.org/10.1080/0966369X.2017.1336302 (last accessed: 31.08.2022).

Arendt Hanna. Vita Activa, ili O deyatelnoy zhizni / per. s nem. i angl. V. V. Bibihina. SPb.: Aleteyya, 2000. 437 s.

Gabermas Yu. Strukturni peretvorennya u sferi vidkry`tosti: Doslidzhennya kategoriyi gromadyans`ke suspil`stvo. L`viv: Litopy`s, 2000. 318 s.

Alevtina Kakhidze. Presented at Good as Hell: Voicing Resistance // Manifesta 14 Prishtina. 2022. URL: https://manifesta14.org/participant/alevtina-kakhidze/ (last accessed: 31.08.2022).

Dity` // Ukrinform: Mul`ty`medijna platforma inomovlennya Ukrayiny`. erpnya 2022. URL: https://www.ukrinform.ua/tag-diti (last accessed: 31.08.2022).

Chepelyk Oksana. Ukrainian Golgotha // Oksana Chepelyk: YouTube-канал. 2022. URL: https://youtu.be/vlZLLMTZe9U (last accessed: 31.08.2022).

Agricola de Cologne Wilfried. Retrospective — Oksana Chepelyk // ALPHABET. 2022. URL: http://cinema.nmartproject.net/retrospective-oksana-chepelyk/ (last accessed: 31.08.2022).

State of the ART(ist) a virtual Kunsthalle Cultural Diplomacy & Artistic Freedom // Ars Electronica. 2022. URL: https://ars.electronica.art/stateoftheartist/en/ (last accessed: 31.08.2022).

Daria Pugachova (UA): I Will Close the Sky So You Could Breathe. State of the ART(ist) a virtual Kunsthalle Cultural Diplomacy & Artistic Freedom // Ars Electronica. 2022. URL: https://ars.electronica.art/planetb/en/i-will-close-the-sky/ (last accessed: 31.08.2022).

Lewandowsky S., Ecker U. K. H., Cook, J. Beyond Misinformation: Understanding and Coping with the «Post-Truth» Era // Journal of Applied Research in Memory and Cognition. 2017. Vol. 6. № 4. P. 353–369.

Avramenko Olesya. Proekt Demiyena Gersta «Skarby`» yak fokus tendencij contemporary art // Suchasne my`stecztvo / IPSM NAMU. 2017. Vy`p. 13. S. 31–45.

Samusenko Yu. Debyutanty` j profi: ukrayins`ki rezhy`sery` pro svoyi fil`my` na KISFF 2021 // DTF Magazine. 04.08.2021. URL: https://donttakefake.com/debyutanti-j-profi-ukrayinski-rezhiseri-pro-svoyifilmi-na-kisff-2021/ (last accessed: 31.08.2022).

Bauman Z. Tekuchaya sovremennost. SPb.: Piter, 2008. 240 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Як цитувати

Чепелик, О. (2022). Українські проєкти на бієнале «Manifesta 14» та «Ars Electronica»: проблема суб’єктності в культурно-політичному контексті війни. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (18), 65–84. https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269711

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВО І ГЕОПОЛІТИКА: РЕАЛІЇ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ