Музика в кіно та проблематика синтезу мистецтв

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248469

Ключові слова:

кіномузика, взаємодія візуального ряду і музики, синтез музики і зображення, синтез та автономія музики і візуального ряду, структурні складові фільму, драматургія кінотвору

Анотація

У статті порушені питання проблематики синтезу мистецтв, зокрема в її теоретичному й практичному аспектах, що була реалізована в кінематографі від початкових етапів його розвитку й до сьогодення. При цьому висвітлюються ті етапи теорії й практики, що стали помітними віхами у становленні кіно як синтетичного виду мистецтва. Упродовж всього періоду існування останнього точилися дискусії з приводу його природи, зокрема особливостей його часово-просторової та семантичної організації, специфіки й особливостей співвідношення тих чи інших структурних компонентів при створенні драматургії фільму, основ взаємодії та міри співвідношення його базових виражальних засобів — музики, слова й візуального ряду. У зв’язку з розвитком сучасних технологій композиторської творчості, а також еволюцією засобів звукозапису музичного супроводу фільму та практикою подальшого розповсюдження кіномузики в якості самостійного художнього твору, проблематика синтезу в кінотворі набула гостроти на новому, не достатньо дослідженому рівні, що зумовило появу даної роботи. Як результат дослідження окреслено важливі віхи в історії еволюції кінематографа з точки зору синтезу його основних структурних складових, зокрема екранного зображення й музики. На основі аналізу специфіки синтетичної взаємодії останніх при побудові драматургії кінотворів виявлено та охарактеризовано їх реалізацію у тих чи інших моделях співвідношення музики і візуального ряду в кіно. Доведено, що природа кінематографу зумовлює його специфіку як синтетичного виду мистецтва, проте характеристики й основи взаємодії його основних виражальних засобів є дискурсивними. Співвідношення традиційних, давніх мистецьких мов, що мають самостійну, розвинуту семантику і принципи структурної організації, вимагають від творців фільмів вирішення проблеми їх синтезу в побудові художньої концепції, загальної драматургії кінотворів.

Біографія автора

Поліна Харченко, Національна академія мистецтв України

Кандидат педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник,
Учений секретар відділення теорії та історії мистецтв

Посилання

Adorno Theodor. Ästhetische Theorie. Herausgegeben von Gretel Adorno und Rolf Tiedemann. Suhrkamp Verlag. 2019. 571 p.

British Pathé. How we made the News. URL: https://www.youtube.com/watch?v=PxiPTxF742Q (last accessed: 22.07.2020).

Chion M. La voice nel cinema. Tradotto da M. Fontanelli. Parma: Pratiche Editrice, 1991. P. 12–32.

Kalinak K. Film Music. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, USA, 2010. 160 p.

Yudkin-Ripun I. Aphoristic foundations of dramatic and kyrical poetry. Kiev, 2013. 444 p.

Balash B. Iskusstvo kino. M.: Goskinoizdat, 1945. 203 s.

Bart R. Izbrannyie rabotyi: Semiotika. Poetika. Moskva: Progress, 1968. 312 s.

Bahtin M. Estetika slovesnogo tvorchestva / sost. S. G. Bocharov, primech. S. S. Averintsev i S. G. Bocharov. Moskva: Iskusstvo, 1979. 423 s.

Byichkov V. Estetika: uchebnik dlya vuzov. Moskva: Akademicheskiy proekt, Fond «Mir», 2011. 452 s.

Varga B. Yazyik, muzyika, matematika: perevod s vengerckogo B. Varga, Yu. Dimen, E. Loparits. Moskva: Mir, 1981. 248 s.

Dvornichenko O. Garmoniya filma. M.: Iskusstvo, 1982. 200 s.

Delez Zh. Kino / red. O. Aronson, perevod s fr. B. Skuratov. Moskva: Ad Marginem, 2004. Ch. II. S. 548–555.

Zubavina I. B. Chas i prostir u kinematografi. Ky`yiv: Shhek, 2008. 448 s.

Ioffe I. Sinteticheskoe izuchenie iskusstv v zvukovom kino. Leningrad, 1937. 412 s.

Kagan M. S. Morfologiya iskusstva. Moskva: Iskusstvo, 1972. 355 s.

Kara-Vasy`l`yeva T. V. Sty`l` modern v Ukrayini / IMFE im. M. Ry`l`s`kogo. Ky`yiv: Vy`davny`chy`j dim Dmy`tra Burago, 2021. 216 s.

Kler R. Razmyishlenie o kinoiskusstve. M.: Iskusstvo, 1958. 232 s.

Levchuk L. T. My`stecztvo v borot`bi ideologij. Ky`yiv, 1985. 250 s.

Lissa Z. Estetika kinomuzyiki. Moskva: Muzyika, 1970. 495 s.

Lotman Yu. M. Yazyik kino i problemyi kinosemiotiki // Kinovedcheskie zapiski. 1988. # 2. S. 131–150.

Louson D. Film — tvorcheskiy protsess. Moskva: Iskusstvo, 1965. 468 s.

Marten M. Yazyik kino. Moskva: Iskusstvo. 1959. 142 s.

Musiyenko O. S. Modernizm & avangard: yednist` proty`lezhnostej. Kinematograf XX stolittya. Ky`yiv: Logos, 2018. S. 35–36.

O klassicheskoy muzyike v kino // Tsikl peredach «Absolyutnyiy sluh». URL: https://www.youtube.com/watch?v=HvsOnbtBrRs (last accessed: 22.07.2020).

Sy`ntez my`stecztv: navch. posib. / V. G. Chernyavs`ky`j, I. O. Kuznyeczova, T. V. Kara-Vasy`l`yeva, Z. A. Chegusova. Ky`yiv: NAU, 2012. 320 s.

Slushaya tishinu: filmyi bez saundtrekov. URL: https://www.elle.ru/stil-zhizni/cinema/slushaya-tishinufilmyi-bez-saundtrekov/ (last accessed: 23.07.2020).

Tarshis N. A. Muzyika dramaticheskogo spektaklya. SPb.: SPbGATI, 2010. 163 s. URL: http://teatr-lib.ru/Library/Tarshis/music/#_Toc317637059 (last accessed: 10.01.2020).

Usova A. Kinomuzyika kak ob›ekt muzyikoznaniya: k probleme opredeleniya analiticheskih podhodov // Ky`yivs`ke muzy`koznavstvo: zbirny`k naukovy`x pracz`. Ky`yiv: KIM im. Gliyera, 2014. Vy`p. 50. S. 99–106.

Xarchenko P. V. Pry`ncy`py` funkcional`noyi klasy`fikaciyi muzy`ky` v kino // Xudozhnya kul`tura. Aktual`ni problemy`. Vy`p. 16(1). 2020. S. 179–188. doi:10.31500/1992-5514.16.2020.205257

Hvatova S. I., Shak T. F., Shevlyakov E. G. Muzyika kino v aspekte stilevogo modelirovaniya // Problemyi muzyikalnoy nauki. 2019. # 1. S. 98–105. doi:10.17674/1997-0854.2019.1.098-105

Chernyishov A. V. Kinomuzyika: teoriya tehnologiy // Mediamuzyika: elektronnyiy nauchnyiy zhurnal. 2014. # 3. URL: http://mediamusic-journal.com/Issues/3_2.html (last accessed: 15.01.2020).

Eyzenshteyn S. M. Chetvertoe izmerenie v kino // S. M. Eyzenshteyn. Izbrannyie proizvedeniya v shesti tomah. T. III. Moskva: Iskusstvo, 1968.

Yudkin-Ripun I. M. Ry`tm yak muzy`chna mexanika // Metrory`tm-1: kol. Monografiya / Nacz. akad. nauk Ukrayiny` [ta in.]; redkol. I. A. Kotlyarevs`ky`j [ta in.]; pid red. I. M. Yudkin. K.: [b. v.], 2002. S. 5–10.

Yudkin-Ripun I. M. Fenomenologiya kul`tury` yak metodologiya interpretaciyi: monografiya. Ky`yiv: Insty`tut kul`turologiyi NAM Ukrayiny`, 2020. 352 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-30

Як цитувати

Харченко, П. (2021). Музика в кіно та проблематика синтезу мистецтв. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (17), 243–255. https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248469

Номер

Розділ

Статті