Конвенціональний живопис як форма відображення ідеології тоталітарної системи
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185946Ключові слова:
конвенціоналізм, соцреалізм, український живопис, художній експеримент, гетерогенна культураАнотація
Встановлено, що в межах ангажованого мистецтва соцреалізму, що відображувало доктрину тоталітарної системи, український живопис вирізнявся розмаїтими художніми експериментами. Показано, що художники, незалежно від обставин, прагнули до розвитку художньої форми, але через ідеологію радянської держави формувався конвенціональний живопис, в якому визначальними була «героїка» та «ентузіазм» епохи. Зроблено висновок про те, що попри всі перепони автори намагалися розвивати художню форму. Утім, через ідеологічні установки Радянського Союзу працювати вільно було фактично неможливо. Тож для багатьох конвенціоналізм був формою творчої реалізації, яка убезпечувала від тотальної цензури, репресій і забуття. Упродовж існування Радянського Союзу критики та мистецтвознавці позитивно оцінювали роль партії та її лідерів у розвитку мистецтва. Проте сучасний погляд на соціалістичний реалізм дає зовсім іншу картину, показуючи правдиву історію формування конвенціонального за суттю і художнім виразом живопису.
Посилання
Pariser David A. Conventionality // Encuclopedia of creativity / Editirs-in-Chief Mark A. Rumco, Steven R. Pritzker, Volume 1. San Diego, Calif.: Academic Press, Akademic Press, 1999. P. 373–383.
Goodman N. Languages of Art An Approach to a Theory of Symbols. Indianapolis: Hackett Pablishing Compani, Inc, 1976. 277 p.
Golubecz` O. Mizh svobodoyu i totalitary`zmom: my`stecz`ke seredovy`shhe L`vova drugoyi polovy`ny` XX stolittya. L.: Akademichny`j ekspres, 2001. 152 s.: il.
Konvencionalizm // Filosofs`ky`j ency`klopedy`chny`j slovny`k / V. I. Shy`nkaruk (golova redkolegiyi) ta in.; L. V. Ozadovs`ka, N. P. Polishhuk (naukovi redaktory`); I. O. Pokarzhevs`ka (xudozhnye oformlennya). Ky`yiv: Abry`s, 2002. S. 292–293.
Lobanovs`ky`j B. Ukrayins`ky`j zhy`vopy`s u labetax perebudov: vid dzherela soczrealizmu do 1980-x rokiv // Realizm ta socialisty`chny`j realizm v ukrayins`komu zhy`vopy`su radyans`kogo chasu: Istoriya. Kolekciya. Ekspery`ment /Avt. proektu Yu. Manijchuk. K.: Poligrafkny`ga, 1998. 320 s.: il.
Ognyeva T. Radyans`ka totalitarna sy`stema ta ukrayins`ka inteligenciya // Vidby`tok chasu u dzerkali buttya: monografiya. K.: Akademvy`dav, 2008. 216 s.: il.
Olenina O. My`stecztvo v konteksti social`no-gumanitarnogo dy`skursu // Ky`yivs`ke muzy`koznavstvo. Kul`turologiya ta my`stecztvoznavstvo: zb. st. / Nacz. muz. akad. Ukrayiny` im. P. I. Chajkovs`kogo, Ky`yiv. in-t muzy`ky` im. R. M. Gliyera. Ky`yiv, 2012. Vy`p. 41. C. 3–11.
Rogotchenko O. Obrazotvorche my`stecztvo Ukrayiny` 1940–1960-x rokiv: shlyaxy` rozvy`tku j xudozhn`o-sty`l`ovi osobly`vosti / Dy`s. ... d-ra my`stecztvoznav.: 26.00.01 / NMA Ukrayiny` im. P. I. Chajkovs`kogo. K., 2018. 488 s.
Rogotchenko O. Nove prochy`tannya soczrealisty`chnoyi doktry`ny` yak obov›yazkovogo sty`lyu xudozhn`ogo zhy`ttya do- i povoyennoyi doby` SRSR — URSR // My`stecztvoznavstvo Ukrayiny`: [zb. nauk. pracz`] / In-t problem suchas. my`stecz. NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Feniks, 2014. Vy`p. 14. S. 169–174.
Rogotchenko O. Socialisty`chny`j realizm i totalitary`zm / Insty`tut problem suchasnogo my`stecztva NAM Ukrayiny`. K.: Feniks, 2007. 608 s.: il.
Sers F. Vdohnovenie pod podozreniem // Totalitarizm i avangard: V preddverii zapredelnogo / per. s angl. Dubin S. B. M.: Progess-Traditsiya, 2004. 336 s.
Smy`rna L. Stolittya nonkonformizmu v ukrayins`komu vizual`nomu my`stecztvi: monografiya / I-nt problem suchasnogo my`stecztva NAM Ukrayiny`. K.: Feniks, 2017. 480 s.: il.
Soky`rko A. Stvorennya ta diyal`nist` asociaciyi xudozhny`kiv Chervonoyi Ukrayiny` (1923–1932 roky`) // Storinky` istoriyi: zbirny`k naukovy`x pracz`. 2017. Vy`p. 43. S. 66–73.
Fomenko V. Krasa rukotvornogo svitu // Robitny`chy`j klas v ukrayins`komu radyans`komu obrazotvorchomu my`stecztvi. K.: Naukova dumka, 1983. 183 s.: il.
Shejko V. Formuvannya ob›yednan` xudozhny`kiv Ukrayiny` u 20-x rr. XX st. // Kul`tura Ukrayiny`: zb. nauk. pracz`. / red. V. M. Shejko. X.: XDAK, 2012. Vy`p. 39. S. 4–15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Сучасне мистецтво
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.