Зображення жінок у муралах ісламського соціуму в епоху глобалізаційних викликів (на прикладі образів стріт-арту Стамбула)
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185941Ключові слова:
зображення жінки, амірка, паранджа, чадра, хіджаб, риси обличчя, Стамбул, ХХІ століттяАнотація
Дослідження присвячене розгляду трактування образу жінки в сучасному стінописі міст мусульманських країн. Зважаючи на глобалізаційні процеси, розглянуто тенденції мистецтва муралів в Туреччині, столиця якої знаходиться одночасно на двох континентах — в Європі та Азії. Виходячи з мультикультурного характеру столиці означеної держави, міста, де нині постійно мешкає понад 15 мільйонів людей, а разом із численними туристами з різних куточків світу до 17 мільйонів, становлення тут новітніх мистецьких орієнтирів відбувається ніби паралельно у кількох площинах.
Осмислено іконографію образів жінок, запропоновану у Стамбулі художниками з різних країн: Чилі (під псевдо ІНТІ) — мурал «Resistencia» на вулиці Расимпаші Махаллесі у місцевості Мацит Ербудак Сокак; Татарстану (під псевдо Qbic) — мурал «Диво»; США (митці Леві Понсе і Крісті Сандовал) — мурал «Людина» («Бути людиною») за мотивами розпису собору Святої Софії у Константинополі. Здійснено компаративний аналіз їхніх творів і доробка сучасного англійського художника Джонатана Дарбі (мурал «Сила» у селищі Харджа, Йорданія), американського райтера єврейського походження Шепарда Фейрі (фреска з зображенням мусульманської жінки, місто Цинциннаті, США) та афганської мисткині спрей-арту Хассані Шамсії (фрагмент безіменної фрески в Кабулі з умовним зображенням жінки без паранджі).
З’ясовано специфіку сучасної іконографії зображення жінок з ісламського соціуму художниками різної етнічної та конфесійної приналежності, що склалася саме в урбаністичному мистецтві. Окреслено сучасні канони їх зображення: без обличчя; з обличчям із пелюсток квітки або головою у вигляді троянди; в хіджабі чи чадрі; з умовним обличчям та заплющеними очима в амірці без паранджі; зі справжньою верхньою частиною обличчя з відкритими очима в паранджі (із закритою нижньою частиною обличчя).
Посилання
Oblomskaya K. Ulichnyie poryadki: vse o strit-arte v Ukraine // Vogue: internet-versiya zhurnala. 2016. 13 maya. URL: https://vogue.ua/article/culture/art/strit-art.html (last accessed: 02.06.2019).
Fran. «Strength» and «Freedom of Thought» murals by Jonathan Darby in Jordan // Urbanite: website. 2016. December 19.URL: http://www.urbanitewebzine.com/2016/12/19/strength-freedom-thought-murals-jonathan-darby-jordan/ (last accessed: 18.05.2019).
Shamsia Hassani. ArtWalk Ventura Global Artist of Distinction 2017 // ArtsVentura: website. URL: https://www.artsventura.org/event/shamsia-hassani-artwalk-ventura-global-artist-of-distinction-2017/ (last accessed: 22.04.2019).
Emily. Istanbul’s Street Art Murals in Kadıköy // Istanbul Inspired: website. 02.10.2015. URL: http://www.istanbulinspired.com/2015/10/istanbuls-street-art-murals-in-kadikoy/ (last accessed: 12.05.2019).
Mural // Crossarea: internet-izdanie. 2018. 24 avgusta. URL: https://crossarea.ru/street-art/mural/ (last accessed: 15.05.2019).
Gastman R., Neelon C., Smyrski А. Street World: Urban Culture and Art from Five Continents. New York: Abrams Books, 2007. 396 р.
Cincinnati Censors Shepard Fairey // Kurtz: website. URL: https://kurtzgraphics.com/cincinnati-censors-shepard-fairey/ (last accessed: 18.05.2019).
Mural. The History and The Meaning //Widewalls: website. 2015. July 21. URL: https://www.widewalls.ch/what-is-a-mural-the-history-and-meaning/ (last accessed: 25.05.2019).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ольга ШКОЛЬНА
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.