Зображення жінок у муралах ісламського соціуму в епоху глобалізаційних викликів (на прикладі образів стріт-арту Стамбула)

Автор(и)

  • Ольга ШКОЛЬНА

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185941

Ключові слова:

зображення жінки, амірка, паранджа, чадра, хіджаб, риси обличчя, Стамбул, ХХІ століття

Анотація

Дослідження присвячене розгляду трактування образу жінки в сучасному стінописі міст мусульманських країн. Зважаючи на глобалізаційні процеси, розглянуто тенденції мистецтва муралів в Туреччині, столиця якої знаходиться одночасно на двох континентах — в Європі та Азії. Виходячи з мультикультурного характеру столиці означеної держави, міста, де нині постійно мешкає понад 15 мільйонів людей, а разом із численними туристами з різних куточків світу до 17 мільйонів, становлення тут новітніх мистецьких орієнтирів відбувається ніби паралельно у кількох площинах.

Осмислено іконографію образів жінок, запропоновану у Стамбулі художниками з різних країн: Чилі (під псевдо ІНТІ) — мурал «Resistencia» на вулиці Расимпаші Махаллесі у місцевості Мацит Ербудак Сокак; Татарстану (під псевдо Qbic) — мурал «Диво»; США (митці Леві Понсе і Крісті Сандовал) — мурал «Людина» («Бути людиною») за мотивами розпису собору Святої Софії у Константинополі. Здійснено компаративний аналіз їхніх творів і доробка сучасного англійського художника Джонатана Дарбі (мурал «Сила» у селищі Харджа, Йорданія), американського райтера єврейського походження Шепарда Фейрі (фреска з зображенням мусульманської жінки, місто Цинциннаті, США) та афганської мисткині спрей-арту Хассані Шамсії (фрагмент безіменної фрески в Кабулі з умовним зображенням жінки без паранджі).

З’ясовано специфіку сучасної іконографії зображення жінок з ісламського соціуму художниками різної етнічної та конфесійної приналежності, що склалася саме в урбаністичному мистецтві. Окреслено сучасні канони їх зображення: без обличчя; з обличчям із пелюсток квітки або головою у вигляді троянди; в хіджабі чи чадрі; з умовним обличчям та заплющеними очима в амірці без паранджі; зі справжньою верхньою частиною обличчя з відкритими очима в паранджі (із закритою нижньою частиною обличчя).

Біографія автора

Ольга ШКОЛЬНА

Shkolna O. V.

Посилання

Oblomskaya K. Ulichnyie poryadki: vse o strit-arte v Ukraine // Vogue: internet-versiya zhurnala. 2016. 13 maya. URL: https://vogue.ua/article/culture/art/strit-art.html (last accessed: 02.06.2019).

Fran. «Strength» and «Freedom of Thought» murals by Jonathan Darby in Jordan // Urbanite: website. 2016. December 19.URL: http://www.urbanitewebzine.com/2016/12/19/strength-freedom-thought-murals-jonathan-darby-jordan/ (last accessed: 18.05.2019).

Shamsia Hassani. ArtWalk Ventura Global Artist of Distinction 2017 // ArtsVentura: website. URL: https://www.artsventura.org/event/shamsia-hassani-artwalk-ventura-global-artist-of-distinction-2017/ (last accessed: 22.04.2019).

Emily. Istanbul’s Street Art Murals in Kadıköy // Istanbul Inspired: website. 02.10.2015. URL: http://www.istanbulinspired.com/2015/10/istanbuls-street-art-murals-in-kadikoy/ (last accessed: 12.05.2019).

Mural // Crossarea: internet-izdanie. 2018. 24 avgusta. URL: https://crossarea.ru/street-art/mural/ (last accessed: 15.05.2019).

Gastman R., Neelon C., Smyrski А. Street World: Urban Culture and Art from Five Continents. New York: Abrams Books, 2007. 396 р.

Cincinnati Censors Shepard Fairey // Kurtz: website. URL: https://kurtzgraphics.com/cincinnati-censors-shepard-fairey/ (last accessed: 18.05.2019).

Mural. The History and The Meaning //Widewalls: website. 2015. July 21. URL: https://www.widewalls.ch/what-is-a-mural-the-history-and-meaning/ (last accessed: 25.05.2019).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-05

Як цитувати

ШКОЛЬНА, О. (2019). Зображення жінок у муралах ісламського соціуму в епоху глобалізаційних викликів (на прикладі образів стріт-арту Стамбула). Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (15), 203–210. https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185941

Номер

Розділ

Статті