Перформанс в культурі та мистецтві 1950–2010-х років. Плинність форм і змістів

Автор(и)

  • Гліб ВИШЕСЛАВСЬКИЙ

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185922

Ключові слова:

перформанс, видовищність, художній акціонізм, термінологія сучасного мистецтва, морфологія перформансу, естетика перформансу, перформанс у сучасному мистецтві України, загальна видовищність, інегральна видовищність, акціонізм видовищності, термінологія акционізму

Анотація

Стаття присвячена проблематиці перформансу як прояву акціонізму у мистецтві. Вона є продовженням тексту «Гепенінг і його місце на мапі термінологічної системи акціонізму» [9]. У тексті досліджені притаманні перформансу особливості поетики, естетики й художніх засобів. Автор простежує зміни форми й сутності перформансу у період 1950–2010-х років і відповідні метаморфози у вербальних його визначеннях.

Специфіка перформансу — у персональному спонтанному авторському жесті, що має соціальне і комунікативне значення. Під його впливом змінилося розуміння та режим сприйняття мистецького твору. Перформанс сформувався як явище у сучасному його розумінні протягом 1950-х років, а отримав назву та вербальне визначення тільки протягом 1970-х. Проте вже у 1980- х суттєво змінив свою форму й семантику, що призвело до нових вербальних визначень в текстах дослідників. Після чергових метаморфоз у 1990-х роках явище тільки умовно можна було називати перформансом. Більшість дослідників почали застосовувати вислів «перформативні практики», а в цьому тексті обґрунтовується назва «акціонізм видовищності» та пропонується класифікація його проявів: загальна (інтегральна) видовищність є тією реальністю, на тлі якої існує «акціонізм видовищності». Прояви останнього різняться за ознаками масовості чи індивідуальності, за спрямуванням до різних аудиторій і за виміром функціональності. Це «авторська видовищність» соціальних активістів і дисидентів, «фахова видовищність» політтехнологів, колективна «ігрова видовищність», що пропонується у флешмобах.

Загальна видовищність набуває все більшого значення в культурі й комунікації, вона поступово витісняє всі інші форми й шляхи комунікації, перетворюється на самостійну аудіовізуальну універсальну «мову» з ознаками чуттєвості й алогічності. Акціонізм видовищності виробляє нові ефективні форми комунікації, які потім використовуються в усіх сферах індивідуального чи масового (через медіа) спілкування. Переважно це візуальні чи аудіовізуальні форми комунікації, що сприяє їхній переконливості серед народів різних країн. Акціонізм видовищності сприяє формуванню громадської думки щодо ситуації загальної видовищності і сприяє адаптації людей до цієї нової реальності ХХІ століття.

У роботі міститься стислий огляд розвитку перформанса в Україні.

Біографія автора

Гліб ВИШЕСЛАВСЬКИЙ

Vysheslavsky G. A.

Посилання

Avdeev A. Proishozhdenie teatra. Elementyi teatra v pervobyitnoobschinnom stroe. Leningrad; Moskva: Iskusstvo, 1959. 268 c.

Alternativnaya kultura: Entsiklopediya / sost. Dmitriy Desyaterik. Ekaterinburg: Ultra. Kultura, 2005. 240 s.

Antonyan M. Osobennosti retseptsii performansa: na materiale rabot Marinyi Abramovich: dis. … kand. kulturologii: 24.00.01. Moskva, 2015. 239 s.

Bazhanov L., Turchin V. Za granyu iskusstva // Dekorativnoe iskusstvo SSSR. Moskva: Sovetskiy hudozhnik, 1980. # 9 (274). S. 35–37.

Barba E. Slova chy` pry`sutnist` // Ukrayins`ky`j teatr / per. z angl. D. Kotelencya. Ky`yiv: Gazetnozhurnal`ne vy`davny`cztvo Ministerstva kul`tury` Ukrayiny`. 1994. # 5. S. 12–15. URL: http://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=3669 (last accesssed: 30.06.2019).

Belgrad D. Kul`tura spontannosti: Improvizaciya i my`stecztvo v povoyennij Amery`ci / per. z angl. Yu. Kazanovoyi. Ky`yiv: Fakt, 2008. 528 s. (Ser. «Vy`soka poly`cya»).

Bruk P. Pustoe prostranstvo. Sekretov net / per. s angl. Moskva: Artist. Rezhisser. Teatr, 2003. 376 s. : il.

Veber M. Osnovnyie sotsiologicheskie ponyatiya / Izbrannyie proizvedeniya. Moskva: Progress, 1990. 808 s. (Sotsiologich. myisl Zapada).

Vy`sheslavs`ky`j G. Gepening i jogo misce na mapi terminologichnoyi sy`stemy` akcionizmu // My`stecztvoznavstvo Ukrayiny`: shhorichny`j nauk. Zhurnal / redkol.: V. Sy`doreno (golova) ta in. Ky`yiv, IPSM NAMU, 2018. Vy`p. 18. S 23–31.

Vy`sheslavs`ky`j G. «Nova xvy`lya» u vizual`nomu my`stecztvi Ukrayiny` kincya 1980-x — pochatku 1990-x (sociokul`turny`j aspekt), dy`s. … kand. my`stecztvoznavstva: 26.00.01. Ky`yiv, 2014. 190 s.

Vy`sheslavs`ky`j G. A., Sy`dor-Gibely`nda O. V. Terminologiya suchasnogo my`stecztva. Oznachennya, neologizmy`, zhargonizmy` suchasnogo vizual`nogo my`stecztva Ukrayiny`. Pary`zh; Ky`yiv: Terra incognita, 2010. 416 s.

Vulf K. K genezisu sotsialnogo. Mimezis, performativnost, ritual / per. s nem. Sankt-Peterburg: Intersotsis, 2009. 164 s.

Goldberg R. Iskusstvo performansa. Ot futurizma do nashih dney / per. s angl. Moskva: Ad Marginem Press, 2014. 320 s.

Grotovs`ky`j Ye. Teatr. Ry`tual. Performer / per. z pol`s`koyi. L`viv: Litopy`s, 1999. 188 s. (My`stecztvo teatru). 15. Daniels D. Utopiya — dlya chego? // Terra Incognita. 2000. # 9. C. 6–13.

Debor G. Obschestvo spektaklya / per. s fr. Moskva: Logos, 2000. 184 s.

Dekorativnoe iskusstvo. Moskva: Sovetskiy hudozhnik. 1991. # 5 (402).

Dni my`stecztva performans u L`vovi 2008–2014 / Pid red V. Kaufmana [ta in.] L`viv: Sokil V. M., 2015. 164 s.

Ivashy`na O. Tut vam ne Yevropa // Polity`chna kry`ty`ka. 2011. # 2. S. 256–261.

Kagan M. Morfologiya iskusstva: Istoriko-teoreticheskoe issledovanie vnutrennego stroeniya mira iskusstva. Chasti 1–3. Leningrad: Iskusstvo, 1972. 440 s.

Kisin V. B. Rezhy`sura yak my`stecztvo ta profesiya: navch. vy`d. Ky`yiv: Naukovo-osvitnij centr «AELStexnologiya», 1998. Kn. 1: Yak vy`dovy`shha porody`ly` rezhy`suru. 104 s.

Klekovkin O. Homo Simultane: Nary`s pro lyudy`nu odnochasnu ta yiyi performansy`, skoyeni i neskoyeni, yak u teatri, tak i poza jogo mezhamy` / In-t problem suchas. my`stecz. NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Art Ekonomi, 2015. 144 s.

Kratkiy slovar po estetike: Kn. dlya uchitelya / pod red. d-ra filosofskih nauk prof. M. F. Ovsyannikova. Moskva: Prosveschenie, 1983. 224 s.

Mille K. Sovremennoe iskusstvo Frantsii / per. s fr. Minsk: Propilei, 1995. 336 s.

Polity`chna kry`ty`ka: zhurnal. 2011. # 2. 288 c.

Portfolio. Iskusstvo Odessyi 1990-h: sbornik tekstov. Odessa: Tsentr sovremennogo iskusstva Sorosa, Assotsiatsiya «Novoe iskusstvo», 1999. 313 s.

Prokopenko L. My`stecztvo yak ekonomichny`j zlochy`n // Polity`chna kry`ty`ka. 2011. # 2. S. 276–280.

Rozhdestvenskaya N. Psihologiya hudozhestvennogo tvorchestva: ucheb. posobie. Sankt-Peterburg: Yazyikovoy tsentr, 1995. 272 s. S. 205 [tsit. po Klekovkin O. Homo Simultane: Nary`s pro lyudy`nu odnochasnu ta yiyi performansy`, skoyeni i neskoyeni, yak u teatri, tak i poza jogo mezhamy` / In-t problem suchas. my`stecz. NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Art Ekonomi, 2015. 144 s.].

Romanyuk V. Performans u prostori kul`tury`: arxayichni prototy`py` ta suchasni reprezentaciyi: dy`s… kand. kul`turologiyi: 26.00.01. Xarkiv, 2008. 182 c.

Stanislavs`ka Katery`na. My`stecz`ko-vy`dovy`shhni formy` suchasnoyi kul`tury`: monografiya / vy`d. 2-ge, pererob. i dopov. Ky`yiv: NAKKKiM, 2016. 352 s.

Sy`dor-Gy`belinda O. Performans Yuriya Onuxa, my`tcya kanadijs`kogo // Kul`tura i zhy`ttya. 1992. # 52. 28 grudnya. C. 5.

Sy`dor-Gy`belinda O. Mr. Performans // Art Line. 1997. # 1. S. 24–25.

Hrenov N. Zrelischa v epohu vosstaniya mass / Gos. in-t iskusstvoznaniya M-va kulturyi i massovyih kommunikatsiy RF; Nauchn. sovet RAN «Istoriya mirovoy kulturyi». Moskva: Nauka, 2006. 646 s. (Ser. «Iskusstvo v istoricheskoy dinamike kulturyi»).

Tsovma M. Protiv hlama novogo mira — politiki, media i iskusstva // Terra Incognita. 2000. # 9. S. 28–31.

Shehner R. Trening interkulturno // Barba E., Savareze N. Slovar teatralnoy antropologii: Taynoe iskusstvo ispolnitelya. Moskva, 2011. S. 245.

Shums`ka Ya. Instalyaciya ta performans u my`stecztvi kincya XX — pochatku XXI stolittya: ukrayins`ko-pol`s`ka spivpracya, tvorchi ekspery`menty` ta vzayemovply`vy`: dy`s. … kand. my`stecztvoznavstva: 17.00.05. L`viv, 2017. 384 s.

Abramovic M. «The knife is real, the blood is real, and the emotions are real.» Robert Ayers in conversation with Marina Abramovic. URL: http://www.askyfilledwithshootingstars.com/ wordpress/?p=1197 (last accesssed: 05.06.2019).

Carlson M. Performance: A Critical Introduction. London and New York: Routledge, 2004. 292 p. doi: https://doi.org/10.4324/9781315016153

Goldberg R. Performance art. From futurism to the present. Third edition. New York: Thames & Hudson, 2011. 256 p.: ill.

Fischer-Lichte, E. The Transformative Power of Performance. A new aesthetics. London, New York, 2008. 240 p.

Luciano, I.-P. Performances. Happenings, actions, events, activities, installation. Padoue: Mastrogiacomo Editore, 1978. 286 p.

Schechner, R. Performance Theory. London, New York, 1988. 432 p.

Terra Incognita. International magazine for contemporary art. 1994–2000. № 1–9.

Tisdall, Caroline, ed. Art into Society, Society into Art: Seven German Artists. London: Institute of Contemporary Arts, 1974. p. 48.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-05

Як цитувати

ВИШЕСЛАВСЬКИЙ, Г. (2019). Перформанс в культурі та мистецтві 1950–2010-х років. Плинність форм і змістів. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (15), 77–102. https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185922

Номер

Розділ

Статті