DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8813.15.2019.185922

Перформанс в культурі та мистецтві 1950–2010-х років. Плинність форм і змістів

Гліб ВИШЕСЛАВСЬКИЙ

Анотація


Стаття присвячена проблематиці перформансу як прояву акціонізму у мистецтві. Вона є продовженням тексту «Гепенінг і його місце на мапі термінологічної системи акціонізму» [9]. У тексті досліджені притаманні перформансу особливості поетики, естетики й художніх засобів. Автор простежує зміни форми й сутності перформансу у період 1950–2010-х років і відповідні метаморфози у вербальних його визначеннях.

Специфіка перформансу — у персональному спонтанному авторському жесті, що має соціальне і комунікативне значення. Під його впливом змінилося розуміння та режим сприйняття мистецького твору. Перформанс сформувався як явище у сучасному його розумінні протягом 1950-х років, а отримав назву та вербальне визначення тільки протягом 1970-х. Проте вже у 1980- х суттєво змінив свою форму й семантику, що призвело до нових вербальних визначень в текстах дослідників. Після чергових метаморфоз у 1990-х роках явище тільки умовно можна було називати перформансом. Більшість дослідників почали застосовувати вислів «перформативні практики», а в цьому тексті обґрунтовується назва «акціонізм видовищності» та пропонується класифікація його проявів: загальна (інтегральна) видовищність є тією реальністю, на тлі якої існує «акціонізм видовищності». Прояви останнього різняться за ознаками масовості чи індивідуальності, за спрямуванням до різних аудиторій і за виміром функціональності. Це «авторська видовищність» соціальних активістів і дисидентів, «фахова видовищність» політтехнологів, колективна «ігрова видовищність», що пропонується у флешмобах.

Загальна видовищність набуває все більшого значення в культурі й комунікації, вона поступово витісняє всі інші форми й шляхи комунікації, перетворюється на самостійну аудіовізуальну універсальну «мову» з ознаками чуттєвості й алогічності. Акціонізм видовищності виробляє нові ефективні форми комунікації, які потім використовуються в усіх сферах індивідуального чи масового (через медіа) спілкування. Переважно це візуальні чи аудіовізуальні форми комунікації, що сприяє їхній переконливості серед народів різних країн. Акціонізм видовищності сприяє формуванню громадської думки щодо ситуації загальної видовищності і сприяє адаптації людей до цієї нової реальності ХХІ століття.

У роботі міститься стислий огляд розвитку перформанса в Україні.


Ключові слова


перформанс; видовищність; художній акціонізм; термінологія сучасного мистецтва; морфологія перформансу; естетика перформансу; перформанс у сучасному мистецтві України; загальна видовищність; інегральна видовищність; акціонізм видовищності; термінологія акционізму

Повний текст:

PDF

Посилання


Avdeev A. Proishozhdenie teatra. Elementyi teatra v pervobyitnoobschinnom stroe. Leningrad; Moskva: Iskusstvo, 1959. 268 c.

Alternativnaya kultura: Entsiklopediya / sost. Dmitriy Desyaterik. Ekaterinburg: Ultra. Kultura, 2005. 240 s.

Antonyan M. Osobennosti retseptsii performansa: na materiale rabot Marinyi Abramovich: dis. … kand. kulturologii: 24.00.01. Moskva, 2015. 239 s.

Bazhanov L., Turchin V. Za granyu iskusstva // Dekorativnoe iskusstvo SSSR. Moskva: Sovetskiy hudozhnik, 1980. # 9 (274). S. 35–37.

Barba E. Slova chy` pry`sutnist` // Ukrayins`ky`j teatr / per. z angl. D. Kotelencya. Ky`yiv: Gazetnozhurnal`ne vy`davny`cztvo Ministerstva kul`tury` Ukrayiny`. 1994. # 5. S. 12–15. URL: http://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=3669 (last accesssed: 30.06.2019).

Belgrad D. Kul`tura spontannosti: Improvizaciya i my`stecztvo v povoyennij Amery`ci / per. z angl. Yu. Kazanovoyi. Ky`yiv: Fakt, 2008. 528 s. (Ser. «Vy`soka poly`cya»).

Bruk P. Pustoe prostranstvo. Sekretov net / per. s angl. Moskva: Artist. Rezhisser. Teatr, 2003. 376 s. : il.

Veber M. Osnovnyie sotsiologicheskie ponyatiya / Izbrannyie proizvedeniya. Moskva: Progress, 1990. 808 s. (Sotsiologich. myisl Zapada).

Vy`sheslavs`ky`j G. Gepening i jogo misce na mapi terminologichnoyi sy`stemy` akcionizmu // My`stecztvoznavstvo Ukrayiny`: shhorichny`j nauk. Zhurnal / redkol.: V. Sy`doreno (golova) ta in. Ky`yiv, IPSM NAMU, 2018. Vy`p. 18. S 23–31.

Vy`sheslavs`ky`j G. «Nova xvy`lya» u vizual`nomu my`stecztvi Ukrayiny` kincya 1980-x — pochatku 1990-x (sociokul`turny`j aspekt), dy`s. … kand. my`stecztvoznavstva: 26.00.01. Ky`yiv, 2014. 190 s.

Vy`sheslavs`ky`j G. A., Sy`dor-Gibely`nda O. V. Terminologiya suchasnogo my`stecztva. Oznachennya, neologizmy`, zhargonizmy` suchasnogo vizual`nogo my`stecztva Ukrayiny`. Pary`zh; Ky`yiv: Terra incognita, 2010. 416 s.

Vulf K. K genezisu sotsialnogo. Mimezis, performativnost, ritual / per. s nem. Sankt-Peterburg: Intersotsis, 2009. 164 s.

Goldberg R. Iskusstvo performansa. Ot futurizma do nashih dney / per. s angl. Moskva: Ad Marginem Press, 2014. 320 s.

Grotovs`ky`j Ye. Teatr. Ry`tual. Performer / per. z pol`s`koyi. L`viv: Litopy`s, 1999. 188 s. (My`stecztvo teatru). 15. Daniels D. Utopiya — dlya chego? // Terra Incognita. 2000. # 9. C. 6–13.

Debor G. Obschestvo spektaklya / per. s fr. Moskva: Logos, 2000. 184 s.

Dekorativnoe iskusstvo. Moskva: Sovetskiy hudozhnik. 1991. # 5 (402).

Dni my`stecztva performans u L`vovi 2008–2014 / Pid red V. Kaufmana [ta in.] L`viv: Sokil V. M., 2015. 164 s.

Ivashy`na O. Tut vam ne Yevropa // Polity`chna kry`ty`ka. 2011. # 2. S. 256–261.

Kagan M. Morfologiya iskusstva: Istoriko-teoreticheskoe issledovanie vnutrennego stroeniya mira iskusstva. Chasti 1–3. Leningrad: Iskusstvo, 1972. 440 s.

Kisin V. B. Rezhy`sura yak my`stecztvo ta profesiya: navch. vy`d. Ky`yiv: Naukovo-osvitnij centr «AELStexnologiya», 1998. Kn. 1: Yak vy`dovy`shha porody`ly` rezhy`suru. 104 s.

Klekovkin O. Homo Simultane: Nary`s pro lyudy`nu odnochasnu ta yiyi performansy`, skoyeni i neskoyeni, yak u teatri, tak i poza jogo mezhamy` / In-t problem suchas. my`stecz. NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Art Ekonomi, 2015. 144 s.

Kratkiy slovar po estetike: Kn. dlya uchitelya / pod red. d-ra filosofskih nauk prof. M. F. Ovsyannikova. Moskva: Prosveschenie, 1983. 224 s.

Mille K. Sovremennoe iskusstvo Frantsii / per. s fr. Minsk: Propilei, 1995. 336 s.

Polity`chna kry`ty`ka: zhurnal. 2011. # 2. 288 c.

Portfolio. Iskusstvo Odessyi 1990-h: sbornik tekstov. Odessa: Tsentr sovremennogo iskusstva Sorosa, Assotsiatsiya «Novoe iskusstvo», 1999. 313 s.

Prokopenko L. My`stecztvo yak ekonomichny`j zlochy`n // Polity`chna kry`ty`ka. 2011. # 2. S. 276–280.

Rozhdestvenskaya N. Psihologiya hudozhestvennogo tvorchestva: ucheb. posobie. Sankt-Peterburg: Yazyikovoy tsentr, 1995. 272 s. S. 205 [tsit. po Klekovkin O. Homo Simultane: Nary`s pro lyudy`nu odnochasnu ta yiyi performansy`, skoyeni i neskoyeni, yak u teatri, tak i poza jogo mezhamy` / In-t problem suchas. my`stecz. NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Art Ekonomi, 2015. 144 s.].

Romanyuk V. Performans u prostori kul`tury`: arxayichni prototy`py` ta suchasni reprezentaciyi: dy`s… kand. kul`turologiyi: 26.00.01. Xarkiv, 2008. 182 c.

Stanislavs`ka Katery`na. My`stecz`ko-vy`dovy`shhni formy` suchasnoyi kul`tury`: monografiya / vy`d. 2-ge, pererob. i dopov. Ky`yiv: NAKKKiM, 2016. 352 s.

Sy`dor-Gy`belinda O. Performans Yuriya Onuxa, my`tcya kanadijs`kogo // Kul`tura i zhy`ttya. 1992. # 52. 28 grudnya. C. 5.

Sy`dor-Gy`belinda O. Mr. Performans // Art Line. 1997. # 1. S. 24–25.

Hrenov N. Zrelischa v epohu vosstaniya mass / Gos. in-t iskusstvoznaniya M-va kulturyi i massovyih kommunikatsiy RF; Nauchn. sovet RAN «Istoriya mirovoy kulturyi». Moskva: Nauka, 2006. 646 s. (Ser. «Iskusstvo v istoricheskoy dinamike kulturyi»).

Tsovma M. Protiv hlama novogo mira — politiki, media i iskusstva // Terra Incognita. 2000. # 9. S. 28–31.

Shehner R. Trening interkulturno // Barba E., Savareze N. Slovar teatralnoy antropologii: Taynoe iskusstvo ispolnitelya. Moskva, 2011. S. 245.

Shums`ka Ya. Instalyaciya ta performans u my`stecztvi kincya XX — pochatku XXI stolittya: ukrayins`ko-pol`s`ka spivpracya, tvorchi ekspery`menty` ta vzayemovply`vy`: dy`s. … kand. my`stecztvoznavstva: 17.00.05. L`viv, 2017. 384 s.

Abramovic M. «The knife is real, the blood is real, and the emotions are real.» Robert Ayers in conversation with Marina Abramovic. URL: http://www.askyfilledwithshootingstars.com/ wordpress/?p=1197 (last accesssed: 05.06.2019).

Carlson M. Performance: A Critical Introduction. London and New York: Routledge, 2004. 292 p. doi: https://doi.org/10.4324/9781315016153

Goldberg R. Performance art. From futurism to the present. Third edition. New York: Thames & Hudson, 2011. 256 p.: ill.

Fischer-Lichte, E. The Transformative Power of Performance. A new aesthetics. London, New York, 2008. 240 p.

Luciano, I.-P. Performances. Happenings, actions, events, activities, installation. Padoue: Mastrogiacomo Editore, 1978. 286 p.

Schechner, R. Performance Theory. London, New York, 1988. 432 p.

Terra Incognita. International magazine for contemporary art. 1994–2000. № 1–9.

Tisdall, Caroline, ed. Art into Society, Society into Art: Seven German Artists. London: Institute of Contemporary Arts, 1974. p. 48.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Авдеев А. Происхождение театра. Элементы театра в первобытнообщинном строе. Ленинград; Москва: Искусство, 1959. 268 c.

Альтернативная культура: Энциклопедия / сост. Дмитрий Десятерик. Екатеринбург: Ультра. Культура, 2005. 240 с.

Антонян М. Особенности рецепции перформанса: на материале работ Марины Абрамович: дис. … канд. культурологии: 24.00.01. Москва, 2015. 239 с.

Бажанов Л., Турчин В. За гранью искусства // Декоративное искусство СССР. Москва: Советский художник, 1980. № 9 (274). С. 35–37.

Барба Е. Слова чи присутність // Український театр / пер. з англ. Д. Котеленця. Київ: Газетножурнальне видавництво Міністерства культури України. 1994. № 5. С. 12–15. URL: http://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=3669 (дата звернення: 30.06.2019).

Белград Д. Культура спонтанності: Імпровізація і мистецтво в повоєнній Америці / пер. з англ. Ю. Казанової. Київ: Факт, 2008. 528 с. (Сер. «Висока полиця»).

Брук П. Пустое пространство. Секретов нет / пер. с англ. Москва: Артист. Режиссер. Театр, 2003. 376 с. : ил.

Вебер М. Основные социологические понятия / Избранные произведения. Москва: Прогресс, 1990. 808 с. (Социологич. мысль Запада).

Вишеславський Г. Гепенінг і його місце на мапі термінологічної системи акціонізму // Мистецтвознавство України: щорічний наук. журнал / редкол.: В. Сидорено (голова) та ін. Київ, ІПСМ НАМУ, 2018. Вип. 18. С. 23–31.

Вишеславський Г. «Нова хвиля» у візуальному мистецтві України кінця 1980-х — початку 1990-х (соціокультурний аспект), дис. … канд. мистецтвознавства: 26.00.01. Київ, 2014. 190 с.

Вишеславський Г. А., Сидор-Гібелинда О. В. Термінологія сучасного мистецтва. Означення, неологізми, жаргонізми сучасного візуального мистецтва України. Париж; Київ: Terra incognita, 2010. 416 с.

Вульф К. К генезису социального. Мимезис, перформативность, ритуал / пер. с нем. СанктПетербург: Интерсоцис, 2009. 164 с.

Голдберг Р. Искусство перформанса. От футуризма до наших дней / пер. c англ. Москва: Ад Маргинем Пресс, 2014. 320 с.

Гротовський Є. Театр. Ритуал. Перформер / пер. з польської. Львів: Літопис, 1999. 188 с. (Мистецтво театру).

Даниелс Д. Утопия — для чего? // Terra Incognita. 2000. № 9. C. 6–13.

Дебор Г. Общество спектакля / пер. с фр. Москва: Логос, 2000. 184 с.

Декоративное искусство. Москва: Советский художник. 1991. № 5 (402).

Дні мистецтва перформанс у Львові 2008–2014 / Під ред В. Кауфмана [та ін.] Львів: Сокіл В. М., 2015. 164 с.

Івашина О. Тут вам не Європа // Політична критика. 2011. № 2. С. 256–261.

Каган М. Морфология искусства: Историко-теоретическое исследование внутреннего строения мира искусства. Части 1–3. Ленинград: Искусство, 1972. 440 с.

Кісін В. Б. Режисура як мистецтво та професія: навч. вид. Київ: Науково-освітній центр «АЕЛСтехнологія», 1998. Кн. 1: Як видовища породили режисуру. 104 с.

Клековкін О. Homo Simultane: Нарис про людину одночасну та її перформанси, скоєні і нескоєні, як у театрі, так і поза його межами / Ін-т проблем сучас. мистец. НАМ України. Київ: Aрт Економі, 2015. 144 с.

Краткий словарь по эстетике: Кн. для учителя / под ред. д-ра философских наук проф. М. Ф. Овсянникова. Москва: Просвещение, 1983. 224 с.

Милле К. Современное искусство Франции / пер. с фр. Минск: Пропилеи, 1995. 336 с.

Політична критика: журнал. 2011. № 2. 288 c.

Портфолио. Искусство Одессы 1990- х: сборник текстов. Одесса: Центр современного искусства Сороса, Ассоциация «Новое искусство», 1999. 313 c.

Прокопенко Л. Мистецтво як економічний злочин // Політична критика. 2011. № 2. С. 276–280.

Рождественская Н. Психология художественного творчества: учеб. пособие. Санкт-Петербург: Языковой центр, 1995. 272 с. С. 205 [цит. по Клековкін О. Homo Simultane: Нарис про людину одночасну та її перформанси, скоєні і нескоєні, як у театрі, так і поза його межами / Ін-т проблем сучас. мистец. НАМ України. Київ: Aрт Економі, 2015. 144 с.].

Романюк В. Перформанс у просторі культури: архаїчні прототипи та сучасні репрезентації: дис… канд. культурології: 26.00.01. Харків, 2008. 182 c.

Станіславська Катерина. Мистецько-видовищні форми сучасної культури: монографія / вид. 2-ге, перероб. і допов. Київ: НАКККіМ, 2016. 352 с.

Сидор-Гибелінда О. Перформанс Юрія Онуха, митця канадійського // Культура і життя. 1992. № 52. 28 грудня. C. 5.

Сидор-Гибелінда О. Mr. Перформанс // Art Line. 1997. № 1. С. 24–25.

Хренов Н. Зрелища в эпоху восстания масс / Гос. ин-т искусствознания М-ва культуры и массовых коммуникаций РФ; Научн. совет РАН «История мировой культуры». Москва: Наука, 2006. 646 с. (Сер. «Искусство в исторической динамике культуры»).

Цовма М. Против хлама нового мира — политики, медиа и искусства // Terra Incognita. 2000. № 9. С. 28–31.

Шехнер Р. Тренинг интеркультурно // Барба Э., Саварезе Н. Словарь театральной антропологии: Тайное искусство исполнителя. Москва, 2011. С. 245.

Шумська Я. Інсталяція та перформанс у мистецтві кінця ХХ — початку ХХІ століття: українськопольська співпраця, творчі експерименти та взаємовпливи: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.05. Львів, 2017. 384 с.

Abramovic M. «The knife is real, the blood is real, and the emotions are real.» Robert Ayers in conversation with Marina Abramovic. URL: http://www.askyfilledwithshootingstars.com/wordpress/?p=1197 (last accesssed: 05.06.2019).

Carlson M. Performance: A Critical Introduction. London and New York: Routledge, 2004. 292 p. doi: https://doi.org/10.4324/9781315016153

Goldberg R. Performance art. From futurism to the present. Third edition. New York: Thames & Hudson, 2011. 256 p.: ill.

Fischer-Lichte, E. The Transformative Power of Performance. A new aesthetics. London, New York, 2008. 240 p.

Luciano, I.-P. Performances. Happenings, actions, events, activities, installation. Padoue: Mastrogiacomo Editore, 1978. 286 p.

Schechner, R. Performance Theory. London, New York, 1988. 432 p.

Terra Incognita. International magazine for contemporary art. 1994–2000. № 1–9.

Tisdall, Caroline, ed. Art into Society, Society into Art: Seven German Artists. London: Institute of Contemporary Arts, 1974. p. 48.





ISSN: 2309-8813 (Print), e-ISSN: 2663-0362