DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152257

Художні особливості серії офортів В. Єфименка до роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита»

Олена Спасскова

Анотація


Досліджено серію офортів одеського графіка Віктора Єфименка (1933–1994) до роману Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита», що була створена в період з 1978 по 1992 рік. Розглянуто взаємозв’язок змісту і форми графічної серії, своєрідність художнього стилю Єфименка. Показано, що художня спорідненість творчості Булгакова і Єфименка проявилася не лише на рівні проблематики, а й поетики. Художній аналіз показує, що Єфименко використовує автопортрет і портрети близьких йому людей у створенні образів роману, що свідчить про схильність до рефлексії, здатності пізнавати самого себе.

Показано, що графічна серія поєднує в собі академізм і магічний реалізм, символізм і гротеск, науковий підхід художника-викладача і емоційне сприйняття роману Булгакова. В художньому аналізі офортів В. Єфименка простежено взаємозв’язок зі світовим мистецтвом. Композицію творів художника розглянуто у поєднанні з мистецтвом плаката і кінематографа. Зроблено висновок, що серія створена шляхом синтезу художньої літератури і графіки. Художній формі творів Єфименка властивий полістилізм.


Ключові слова


станкова графіка; офорт; творчість В. Єфименка; роман М. Булгакова «Майстер і Маргарита»

Повний текст:

PDF

Посилання


Belichko N. Poshuky` ta dosyagnennya ukrayins`koyi grafiky` 1960–1980-x rokiv (vy`yav nacional`noyi svidomosti v mezhax «soczrealizmu»). Ukrayins`ke my`stecztvoznavstvo: materialy`, doslidzhennya, recenziyi: Zb. nauk. pr. Ky`yiv. 2009. Vy`p. 9. S. 3–7.

Gerchuk Yu. Ya. Sovetskaya knizhnaya grafika. Moskva, 1986. 128 s.

Lagutenko O. A. Ukrayins`ka grafika XX stolittya. Ky`yiv, 2011. 184 s.

Literaturoznavchy`j slovny`k-dovidny`k. Ky`yiv, 2007. 752s.

Prokofev V. N. Monumentalnoe i stankovoe. K voprosu o soderzhatelnoy osnove ponyatiy // V. N. Prokofev. Ob iskusstve i iskusstvoznanii. Stati raznyih let. Moskva, 1985. S. 252–259.

Tarasenko O. A. «Okno v glubinu». Motiv temnotyi v proizvedeniyah M. Shagala i V. Kandinskogo // Russkiy avangard 1910–1920-h godov i problema ekspressionizma. Moskva, 2003. S. 268–290.

Tarasenko O. A. Interv›yu z xudozhny`kom V. G. Yefy`menkom. Odes`ke oblasne telebachennya. 1986.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Белічко Н. Пошуки та досягнення української графіки 1960–1980-х років (вияв національної свідомості в межах «соцреалізму») // Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії: Зб. наук. пр. Київ. 2009. Вип. 9. С. 3–7.

Герчук Ю. Я. Советская книжная графика. Москва, 1986. 128 с.

Лагутенко О. А. Українська графіка ХХ століття. Київ, 2011. 184 с.

Літературознавчий словник-довідник. Київ, 2007. 752 с.

Прокофьев В. Н. Монументальное и станковое. К вопросу о содержательной основе понятий // В. Н. Прокофьев. Об искусстве и искусствознании. Статьи разных лет. Москва, 1985. С. 252–259.

Тарасенко О. А. «Окно в глубину». Мотив темноты в произведениях М. Шагала и В. Кандинского // Русский авангард 1910–1920-х годов и проблема экспрессионизма. Москва, 2003. С. 268–290.

Тарасенко О. А. Інтерв’ю з художником В. Г. Єфименком. Одеське обласне телебачення. 1986.





ISSN: 2309-8813 (Print), e-ISSN: 2663-0362