Видозміна подій і героїв як репрезентація дійсності в українському живописі повоєнної доби
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152250Ключові слова:
живопис, художник, соціалістичний реалізм, міфАнотація
Об’єднання у часовому просторі українського професійного живопису від 1930-х до 1960-х років має доволі умовне визначення, адже кожне з чотирьох згаданих десятиліть мало принципово різні вектори розвитку. Насильницьке запровадження методу соціалістичного реалізму та підведення під нього марксистсько-ленінської основи в українську художню культуру взагалі і в живопис зокрема супроводжувалось не лише знищенням та ліквідацією інших мистецьких напрямків, а й особистим негативним ставленням Й. Сталіна до України і усього українського. Підтриманий комуністичною правлячою партією і мистецькою критикою, вітчизняною і російською, соціалістичний реалізм швидко долав будь-який прояв незгоди, заборонивши висвітлювати тіньові сторони життя [1].
Дана стаття досліджує удаваного героя і вигадані або видозмінені події, що були оспівані митцями-живописцями у воєнний та повоєнний час з метою підтримки міфу про радянську наддержаву. Зацікавленість сьогоднішніх мистецтвознавців живописом межі 1940-х років є цілком закономірною, оскільки саме цей період можна вважати точкою відліку вітчизняного тоталітарного мистецтва другої фази. Український радянський живопис у процентному відношенні до скульптури, графіки, ужиткового мистецтва мав преференції, бо переважна кількість оприлюднених творів залишалася живописною, а тому вивчення процесів, що формували академічний живопис, є цілком логічним, як і прискіплива увага до одіозності явищ, що супроводжували і формували художнє життя країни і художній продукт (в даному разі живопис). Але позиція автора залишається незмінною. Для правильного розуміння образотворчого мистецтва наступних періодів треба обов’язково дослідити важкий у розумінні і сприйманні період воєнного і повоєнного мистецтва живопису. Час не повертається назад, але дає можливість сьогоднішньому, більш широкому прочитанню і розумінню тих мистецьких процесів, про які ще зовсім недавно не можна було згадувати.
Посилання
Allenov M. Struktura i funktsiya ponyatiya sotsialisticheskiy realizm: tekstyi o tekstah. Moskva: NLO, 2003. 353 s.
Bown M. Socialists Realist Painting. London, 1998. 506 p.
Golomstock I. Tonalitarian Art. London: 1990. 306 r.
Rogotchenko O. My`stecztvo drugoyi polovy`ny` 1930-x — pershoyi polovy`ny` 1950-x rokiv. Grafika. Istoriya ukrayins`kogo my`stecztva : u 5 t. / NAN Ukrayiny`; IMFE im. M. T. Ry`l`s`kogo. Ky`yiv: Nauk. dumka, 2007. T. 5: My`stecztvo XX stolittya. S. 308–348.
Istoriya ukrayins`kogo my`stecztva : u 5 t. T. 5: My`stecztvo XX stolittya / NAN Ukrayiny`; IMFE im. M. T. Ry`l`s`kogo. Ky`yiv, 2007. 1048 s.: il.
Petrova O. Tretye Oko: my`stecz`ki studiyi / IPSM NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Feniks, 2015. 480 s.: il.
Istoriya ukrayins`kogo my`stecztva : u 6 t. T. 6: Radyans`ke my`stecztvo 1941–1967 / AN URSR; NDI teoriyi, ist. ta perspekty`vy` problem rad. arxitektury`. Ky`yiv: Golov. Red. URE, 1968. 452 s.
Interv›yu z sy`nom xudozhny`ka I. Shtil`mana — A. I. Shtil`manom / zapy`sav O. Rogotchenko // pry`vatny`j arxiv avtora. 2001. 4 ly`p. S. 2.
Kantor A. Kak (ne) sozdavalsya Soyuz sovetskih hudozhnikov // Dekorativnoe Iskusstvo. 1988. # 9. S. 18–20.
Morozov A. I. Sotsrealizm i realizm. Moskva: Galart, 2007. 271 s.
Izobrazitelnoe iskusstvo Sovetskoy Ukrainyi: albom. Moskva: Sovetskiy hudozhnik, 1956. 129 s.
Promova V. M. Molotova na yuvilejnij sesiyi Verxovnoyi rady` URSR u den` 30-littya Radyans`koyi Ukrayiny` // Pravda. 1948. 25 sich. S. 1.
Golubecz` O. M. My`stecztvo XX stolittya. Ukrayins`ky`j shlyax. L`viv: Kolir PRO, 2012. 200 s.
Interv›yu z Ye. Chekanyuk / zapy`sav O. Rogotchenko // pry`vatny`j arxiv avtora. 2010. 8 ver. S. 3.
Manin V. V sporah o sotsrealizme // Dekorativnoe iskusstvo SSSR. 1988. # 4. S. 18–19.
Rogotchenko O. Metody` borot`by` oficijnogo derzhavnogo aparatu z predstavny`kamy` tvorchoyi ukrayins`koyi inteligenciyi 1940–1960 // My`stecztvo, istoriya, suchasnist`, teoriya: zb. nauk. pracz` / In-t problem suchas. my`stecz. NAM Ukrayiny`. Ky`yiv: Feniks, 2015. Vy`p. 11. S. 184–197.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Олексій Роготченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.