У пошуках «величної простоти»: абстрактне мистецтво і дитяча творчість

Автор(и)

  • Анна Носенко

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152248

Ключові слова:

абстрактне мистецтво, дитячий малюнок, модернізм, творчість В. Кандинського, творчість Пауля Клеє

Анотація

Проаналізовано творчість майстрів модернізму — В. Кандинського і П. Клеє. Показано, що велике значення у їхніх творчих пошуках відігравали власні дитячі спогади і враження та дитячий малюнок. Сприйняття світу дитиною має якості синкретичності, коли особистісне і надособистісне (позачасове, архетипічне) поєднуються у єдину картину світу, якої прагнули митці рубіжного часу. Виявлено, що звернення до виразності дитячого малюнку художників-реформаторів йшло завдяки «психологічній напрузі» загостреного світосприйняття — особливому пожвавленню несвідомого, що прагне до Єдиного, і сильної орієнтації на Его.

Порівняння творів майстрів першої половини ХХ століття з роботами сучасних дітей різного віку виявило спільні риси художнього процесу творчої особистості професійного митця з універсальною творчістю дитини (позбавленої тиску культурного канону часу), що полягають у долученні до позачасових архетипів світобудови і буття. У типологічних таблицях показано зв’язок творів В. Кандинського і П. Клеє різного ступеня абстрагування з творами дітей різного віку.

Біографія автора

Анна Носенко

Nosenko A. I.

Посилання

Daniel S. Ot vdohnoveniya k refleksii: Kandinskiy — teoretik iskusstva // Kandinskiy V. Tochka i liniya na ploskosti. SPb.: Azbuka, 2001. S. 5–18.

Dyuhting H. Vasiliy Kandinskiy (1866–1944). Revolyutsiya v zhivopisi. M.: TASCHEN / Art-Rodnik, 2002. 96 s.

Kandinskiy // Hudozhestvennaya galereya. Vyipusk #44. M.: OOO «De Agostin», 2008. 42 s.

Kandinskiy V. O duhovnom v iskusstve // Kandinskiy V. Tochka i liniya na ploskosti. SPb.: Azbuka, 2001. S. 23–140.

Kandinskiy V. O ponimanii iskusstva // Kandinskiy V. Tochka i liniya na ploskosti. SPb.: Azbuka, 2001. S. 442–447.

Kandinskiy V. Tekst hudozhnika. Stupeni // Kandinskiy V. Tochka i liniya na ploskosti. SPb.: Azbuka, 2001. S. 143–192.

Klee Paul. Pedagogicheskie eskizyi / Per. s nemetskogo N. Druzhkovoy pod. red. L. Monahovoy. M.: Izd. D. Aronov, 2005. 71 s.

Kompozitsiya VI. 1913. Kommentarii Kandinskogo URL: http://www.wassilykandinsky.ru/work-35.php (data dostupa 30.08.2018).

Noymann E. Tvorcheskiy chelovek i transformatsiya. URL: http://www.koob.pro/noymann (data dostupa 30.08.2018).

Parch S. Klee (1879–1940). URL: https://www.labirint.ru/books/55407 (data dostupa 30.08.2018).

Prokofeva E. Detskiy risunok. URL: http://www.7ya.ru/pub/article.aspx?id (data dostupa 30.08.2018)

Subota M. V. Istoriya razvitiya muzyikalnoy psihologii donauchnogo perioda // Molodoy uchenyiy. 2014. #3. S. 808–815. URL: https://moluch.ru/archive/62/9579 (data dostupa 28.08.2018).

Tarasenko O. A. Natsionalnyie istoki podsoznatelnogo v zhivopisi Kandinskogo // Kandinskiy. Zhizn i tvorchestvo URL: http://www.kandinsky-art.ru/library/mnogogranniy-mir-kandinskogo19.html#bookmark47 (data dostupa 30.08.2018).

Yung K. G., Noymann E. Psihoanaliz i iskusstvo. M.: Refl-buk, Vakler, 1998. 304 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-21

Як цитувати

Носенко, А. (2018). У пошуках «величної простоти»: абстрактне мистецтво і дитяча творчість. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (14), 253–265. https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152248

Номер

Розділ

Статті