DOI: https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152248

У пошуках «величної простоти»: абстрактне мистецтво і дитяча творчість

Анна Носенко

Анотація


Проаналізовано творчість майстрів модернізму — В. Кандинського і П. Клеє. Показано, що велике значення у їхніх творчих пошуках відігравали власні дитячі спогади і враження та дитячий малюнок. Сприйняття світу дитиною має якості синкретичності, коли особистісне і надособистісне (позачасове, архетипічне) поєднуються у єдину картину світу, якої прагнули митці рубіжного часу. Виявлено, що звернення до виразності дитячого малюнку художників-реформаторів йшло завдяки «психологічній напрузі» загостреного світосприйняття — особливому пожвавленню несвідомого, що прагне до Єдиного, і сильної орієнтації на Его.

Порівняння творів майстрів першої половини ХХ століття з роботами сучасних дітей різного віку виявило спільні риси художнього процесу творчої особистості професійного митця з універсальною творчістю дитини (позбавленої тиску культурного канону часу), що полягають у долученні до позачасових архетипів світобудови і буття. У типологічних таблицях показано зв’язок творів В. Кандинського і П. Клеє різного ступеня абстрагування з творами дітей різного віку.


Ключові слова


абстрактне мистецтво; дитячий малюнок; модернізм; творчість В. Кандинського; творчість Пауля Клеє

Повний текст:

PDF

Посилання


Daniel S. Ot vdohnoveniya k refleksii: Kandinskiy — teoretik iskusstva // Kandinskiy V. Tochka i liniya na ploskosti. SPb.: Azbuka, 2001. S. 5–18.

Dyuhting H. Vasiliy Kandinskiy (1866–1944). Revolyutsiya v zhivopisi. M.: TASCHEN / Art-Rodnik, 2002. 96 s.

Kandinskiy // Hudozhestvennaya galereya. Vyipusk #44. M.: OOO «De Agostin», 2008. 42 s.

Kandinskiy V. O duhovnom v iskusstve // Kandinskiy V. Tochka i liniya na ploskosti. SPb.: Azbuka, 2001. S. 23–140.

Kandinskiy V. O ponimanii iskusstva // Kandinskiy V. Tochka i liniya na ploskosti. SPb.: Azbuka, 2001. S. 442–447.

Kandinskiy V. Tekst hudozhnika. Stupeni // Kandinskiy V. Tochka i liniya na ploskosti. SPb.: Azbuka, 2001. S. 143–192.

Klee Paul. Pedagogicheskie eskizyi / Per. s nemetskogo N. Druzhkovoy pod. red. L. Monahovoy. M.: Izd. D. Aronov, 2005. 71 s.

Kompozitsiya VI. 1913. Kommentarii Kandinskogo URL: http://www.wassilykandinsky.ru/work-35.php (data dostupa 30.08.2018).

Noymann E. Tvorcheskiy chelovek i transformatsiya. URL: http://www.koob.pro/noymann (data dostupa 30.08.2018).

Parch S. Klee (1879–1940). URL: https://www.labirint.ru/books/55407 (data dostupa 30.08.2018).

Prokofeva E. Detskiy risunok. URL: http://www.7ya.ru/pub/article.aspx?id (data dostupa 30.08.2018)

Subota M. V. Istoriya razvitiya muzyikalnoy psihologii donauchnogo perioda // Molodoy uchenyiy. 2014. #3. S. 808–815. URL: https://moluch.ru/archive/62/9579 (data dostupa 28.08.2018).

Tarasenko O. A. Natsionalnyie istoki podsoznatelnogo v zhivopisi Kandinskogo // Kandinskiy. Zhizn i tvorchestvo URL: http://www.kandinsky-art.ru/library/mnogogranniy-mir-kandinskogo19.html#bookmark47 (data dostupa 30.08.2018).

Yung K. G., Noymann E. Psihoanaliz i iskusstvo. M.: Refl-buk, Vakler, 1998. 304 s.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Даниэль С. От вдохновения к рефлексии: Кандинский — теоретик искусства // Кандинский В. Точка и линия на плоскости. СПб.: Азбука, 2001. С. 5–18.

Дюхтинг Х. Василий Кандинский (1866–1944). Революция в живописи. М.: TASCHEN / Арт-Родник, 2002. 96 с.

Кандинский // Художественная галерея. Выпуск No44. М.: ООО «Де Агостин», 2008. 42 с.

Кандинский В. О духовном в искусстве // Кандинский В. Точка и линия на плоскости. СПб.: Азбука, 2001. С. 23–140.

Кандинский В. О понимании искусства // Кандинский В. Точка и линия на плоскости. СПб.: Азбука, 2001. С. 442–447.

Кандинский В. Текст художника. Ступени // Кандинский В. Точка и линия на плоскости. СПб.: Азбука, 2001. С. 143–192.

Клее Пауль. Педагогические эскизы / Пер. с немецкого Н. Дружковой под. ред. Л. Монаховой. М.: Изд. Д. Аронов, 2005. 71 с.

Композиция VI. 1913. Комментарии Кандинского URL: http://www.wassilykandinsky.ru/work-35.php (дата доступа 30.08.2018).

Нойманн Э. Творческий человек и трансформация. URL: http://www.koob.pro/noymann (дата доступа 30.08.2018).

Парч С. Клее (1879–1940). URL: https://www.labirint.ru/books/55407 (дата доступа 30.08.2018).

Прокофьева Э. Детский рисунок. URL: http://www.7ya.ru/pub/article.aspx?id (дата доступа 30.08.2018)

Субота М. В. История развития музыкальной психологии донаучного периода // Молодой ученый. 2014. No3. С. 808–815. URL: https://moluch.ru/archive/62/9579 (дата доступа 28.08.2018).

Тарасенко О. А. Национальные истоки подсознательного в живописи Кандинского // Кандинский. Жизнь и творчество URL: http://www.kandinsky-art.ru/library/mnogogranniy-mir-kandinskogo19.html#bookmark47 (дата доступа 30.08.2018).

Юнг К. Г., Нойманн Э. Психоанализ и искусство. М.: Рефл-бук, Ваклер, 1998. 304 с.





ISSN: 2309-8813 (Print), e-ISSN: 2663-0362