Подія в історії мистецтва: виробництво статусу

Автор(и)

  • Олександр Клековкін

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152240

Ключові слова:

Факт, статус факту (елементарний, медійний, прихований, прагматичний, культурний), подія, явище, реліквія

Анотація

Загальна історія, історія виконавського мистецтва, як і театральна режисура, збігаються в одному зі своїх завдань: створенні історії (вигаданої або правдивої), виробництві події засобами своєї науки або мистецтва з опорою на історичні джерела у науковців або на текст драми — у режисера. Це означає, що дослідн ицькі методи загальної історії, як і методи режисерського аналізу, можуть бути запозичені історією перформативного мистецтва, тим більше що ключові поняття, на які спираються названі галузі — факт і подія, — збігаються. У дискусіях з приводу природи наукового факту можна виокремити кілька найголовніших підходів, серед яких: факт — це повідомлення якогось джерела, свідка і т. ін.; факт — це те, що сталося насправді; науковий факт — це конструкт, створений дослідником у результаті аналізу, зіставлення й узагальнення одиничних елементарних фактів, слідів якоїсь події. Ще більше розбіжностей існує у визначенні поняття подія. Недостатня чіткість у визначенні цих і деяких інших пов’язаних з ними понять зумовлює інколи несвідому маніпуляцію — підміну фактів — історичними свідченнями, подій — фактами, зокрема фактами культовими, медійними, що призводить, зрештою, до домінування в історії мистецтва суб’єктивного, релігійного або ж ідеологічного чинника. На численних прикладах з історії світового й українського театру виявлено зразки історії, написаної всупереч фактам (коли ігнорування відмінностей між свідченнями і різними статусами факту — факт, подія, реліквія, прецедент тощо — призводить до створення історичних міфів, панування яких зумовлено, зокрема, імперськими впливами), і продемонстровано можливості застосування методу дійового аналізу в історії театру. Розгляд історії перформативного мистецтва під кутом зору подієвої історії створює передумови для зміни порядку денного і розширення рубрик — переліку запитань, відповіді на які мусять збагатити не лише мистец­твознав­ство, а й мистецьку практику, знання не лише про минуле театру, а й про його сучасний стан.

Біографія автора

Олександр Клековкін

Klekovkin O. Y.

Посилання

Barg M. Kategorii i metodyi istoricheskoy nauki. Moskva: Nauka, 1984. 342 s.

Breht B. Dialekticheskaya dramaturgiya // Teatr: Pesyi. Stati. Vyiskazyivaniya: V 5 t. Moskva: Iskusstvo, 1965. S. 51–64.

Breht B. Pyat trudnostey pishuschego pravdu // Teatr: Pesyi. Stati. Vyiskazyivaniya: V 5 t. Moskva: Iskusstvo, 1965. S. 66–81.

Breht B. Rech na pervom mezhdunarodnom kongresse pisateley v zaschitu kulturyi (Parizh, 1935) // Teatr: Pesyi. Stati. Vyiskazyivaniya: V 5 t. Moskva : Iskusstvo, 1965. S. 88–93.

Vanchenko K. Spogady` ukrayins`kogo ly`cediya // Chervony`j shlyax. 1928. # 7. S. 213–231.

Vitg`enshtajn L. Tractatus logico-filosoficus. Filosofs`ki doslidzhennya. Ky`yiv: Osnovy`, 1995. 311 s.

Ershov P. Rezhissura kak prakticheskaya psihologiya: Vzaimodeystvie lyudey v zhizni i na stsene. Moskva: Iskusstvo, 1972. 352 s.

Kareev N. Istoriologiya: Teoriya istoricheskogo protsessa. Moskva: LIBRIKOM, 2011. 328 s.

Kleyn L. Istoriya arheologicheskiy myisli. V 2 t. T. 1. SPb.: Izd-vo S.-Peterb. un-ta, 2011. 688 s.

Knebel M. O tom, chto mne kazhetsya osobenno vazhnyim. Moskva: Iskusstvo, 1971. 520 s.

Knebel M. Poeziya pedagogiki. Moskva: VTO, 1976. 526 s.

Knebel M. Slovo v tvorchestve aktera. 3-e izd. ispr. Moskva: VTO, 1970. 160 s.

Kolingvud R. Dzh. Ideya istoriyi. Ky`yiv: Osnovy`, 1996. 615 s.

Leman H. T. Postdramaticheskiy teatr. Moskva: ABCdesign, 2013. 312 s.

Lotman Yu. Kultura i vzryiv. Semiosfera. SPb.: Iskusstvo, 2000. S. 12–149.

Mamontov Ya. DramaturgIya I. TobIlevicha. Tvori. T. 6: BIografIya. BIblIografIya. Kritika. ArhIvnI materIali. HarkIv, 1931. S. 143–251.

Stanislavskiy K. «Gore ot uma» A. S. Griboedova. Sobranie sochineniy: V 9 t. T. 4: Rabota aktera nad rolyu: Materialyi k knige. Moskva: Iskusstvo, 1991. S. 48–173.

Steshenko I. Istoriya ukrayins`koyi dramy`. Ky`yiv, 1908. 309 s.

Tovstonogov G. A. Chehov «Tri sestryi». Repetitsii spektaklya 12 oktyabrya 1964 goda — 23 yanvarya 1965 goda. Krug myisley: Stati. Rezhisserskie kommentarii. Zapisi repetitsiy. Leningrad: Iskusstvo, 1972. S. 171–223.

Uayt H. Metaistoriya. Istoricheskoe voobrazhenie v Evrope HIH veka. Ekaterinburg: Izd-vo Ural. un-ta, 2002. 528 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-21

Як цитувати

Клековкін, О. (2018). Подія в історії мистецтва: виробництво статусу. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (14), 214–226. https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152240

Номер

Розділ

Статті