Олександр Гнилицький на «Новій хвилі»: Художник наприкінці 1980-х — на початку 1990-х

Автор(и)

  • Ігор Абрамович

DOI:

https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152195

Ключові слова:

мистецтво України 1980–1990-х, творчість Олександра Гнилицького, «Нова хвиля», угруповання «Паризька комуна», живопис, інсталяція

Анотація

Розглянуто ранній етап творчості українського художника Олександра Гнилицького (1961–2009). Показано, що його твори необхідно розглядати у найтіснішому зв’язку з побутово-історичним контекстом: обставини, час, соціальне й творче середовище. Зазначено, що ранній етап творчості, а згодом й остаточне формування Гнилицького як митця припадають на зламні часи в історії України: на час, коли усталені канони живопису, прописані радянським тоталітарним режимом, виявляються архаїчними та піддаються нищівному сумніву з боку молодого покоління художників. Підкреслено, що творам Гнилицького розглянутого періоду притаманні суб’єктивізм, цитатність, самоіронія, цинічне переосмислення літературних сюжетів, використання прийомів гротеску, мотивів макабричної еротики. На обраному для опрацювання матеріалі був здійснений історико-культурний й мистецтвознавчий аналіз в контексті становлення українського мистецтва кінця 1980-х — початку 1990-х, через що постать художника видається особливо доречною, ніби символізуючи собою власну специфіку цього мистецтва: від несподіваності до епатажу, від складності до гротеску, від непідкупності до відчаю й блюзнірства. Зроблено спробу показати всю непідробну, героїчну жертовність справжнього художника. Це особливо видається красномовним стосовно мистецтва саме сучасного, принципову самооцінку якого зафіксовано у судженнях і висловах його представників. Загальна картина життя і творчості Гнилицького, його постать ідеально вкладається у той ідеал чи радше норматив «авангарду», що йому вже існує формулювання і художнє, й філософське. На прикладі аналізу творів художника показано, зокрема, його творче формування в контексті напряму «Нова хвиля» та угруповання «Паризька комуна».

Посилання

rokiv pry`sutnosti: Suchasni ukrayins`ki xudozhny`ky` (Katalog). Ky`yiv, 2016. T. 1. 360 c.

Avramenko O. Ne vzdumay proschatsya // Art Ukraine. KiYiv, 2009. # 6 (13). S. 104–109.

Aliev A. Aleksandr Gnilitskiy: kto ya, gde ya, kuda ya edu // Unique. Kiev, 2008. # 10. S. 68–71.

Andreeva E. Yu. Postmodernizm. Iskusstvo vtoroy polovinyi XX — nachala XXI veka. S.-Peterburg: Azbuka-klassika, 2007. 488 s.

Bayshev O. Bloomsday ‘08, Idealniy vIk: Katalog. KiYiv, 2008. 84 s. 26

Burlaka V. P. Istoriya Obrazu: My`stecztvo 2000-x / Fond pidtry`mky` vizual`ny`x doslidzhen`. Ky`yiv, 2011. S. 32–33.

Vy`sheslavs`ky`j G. A. «Nova xvy`lya» u vizual`nomu my`stecztvi Ukrayiny` kincya 1980-x —pochatku 1990-x (sociokul`turny`j aspekt): Avtoref. dy`s. ... kand. my`stecztvoznavstva: 26.00.01 / In-t problem suchas. my`stecztva NAM Ukrayiny`. Ky`yiv, 2014. 18 s.

Gnilitskiy A. http://www.nashizdat.com/blog/magazine/78.html

ZhuravlYova L. Hudozhnik Aleksandr Roytburd // Zerkalo nedeli. Kiev, 2009. # 45. S. 18–22.

Zvinyatskovskaya Z. Sozdatel transavangarda // Zerkalo nedeli. Kiev, 1996. # 52. S. 19–22.

Landixova A. Obraz, zibrany`j z fragmentiv: vy`stavka Oleksandra Gny`ly`cz`kogo v Nacional`nomu xudozhn`omu muzeyi Ukrayiny` // Art Ukraine. Ky`yiv, 2011. # 5 (24). S. 52–55.

Levashov V. http://www.openspase.ru/newa/details/13316/

Levashov V., Solovjov O. Oleksandr Gny`ly`cz`ky`j. Personal`na vy`stavka «Skromnist` & Zhy`r»: Katalog. Ky`yiv, 2008. 58 s.

Lozhkina A., SolovYov A. Point zero: Noveyshaya istoriya ukrainskogo iskusstva. Novaya volna. Ch. I: 1987–1989 // Tor 10. Kiev, 2010. # 2. S. 45–53.

Lozhkina A., SolovYov A. Point zero: Noveyshaya istoriya ukrainskogo iskusstva. Novaya volna. Ch. II: Pokolenie v zenite. 1990-y — seredina 1992 goda // Tor 10. Kiev, 2010. # 3. S. 31–39.

Lozhkina A., SolovYov A. Point zero: Noveyshaya istoriya ukrainskogo iskusstva. Novaya volna. Ch. III: Leto 1990–1994 god // Tor 10. Kiev, 2010. # 4. S. 41–49.

Lozhkina A., SolovYov A. Point zero: Noveyshaya istoriya ukrainskogo iskusstva. Ch. IV: Seredina 90-h: Dialogi s ekranom i rozhdenie grantovogo soznaniya // Tor 10. Kiev, 2010. # 5. S. 45–53.

Mankovskaya N. B. Estetika postmodernizma. S.-Peterburg: Aleteyya, 2000. 348 s.

Miziano V. Drugoy i raznyie. Moskva: NLO, 2004. 304 s.

Onux Ye. Suchasne my`stecztvo dozvolyaye lyudyam vidchuty` dy`skomfort neznannya vidpovidi na vsi py`tannya // Aura. Ky`yiv, 2008. # 3–4 (4–5). S. 22–25.

Petrova O. M. Tretye Oko: My`stecz`ki studiyi (Monografichna zbirka statej). Ky`yiv: Feniks, 2015. 480 s.

Roytburd A. http://bottega-magazine.com/opinion/read/411/

Sy`dorenko V. D. Vizual`ne my`stecztvo vid avangardny`x zrushen` do novitnix spryamuvan`: Rozvy`tok vizual`nogo my`stecztva Ukrayiny` XX–XXI stolittya. Ky`yiv: VX[studio], 2008. 188 s.

Smy`rna L. V. Stolittya nonkonformizmu v ukrayins`komu vizual`nomu my`stecztvi. Ky`yiv: Feniks, 2017. 480 s.

Solovjov O. I. Turbulentni shlyuzy`: Zbirka statej / In-t problem suchas. my`stecztva AMU. Ky`yiv: Intertexnologiya, 2006. 192 s.

Titarenko O. Semya Olivyi: Katalog. Kiev, 2010. 24 s. 27

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-21

Як цитувати

Абрамович, І. (2018). Олександр Гнилицький на «Новій хвилі»: Художник наприкінці 1980-х — на початку 1990-х. Збірник наукових праць СУЧАСНЕ МИСТЕЦТВО, (14), 17–34. https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152195

Номер

Розділ

Статті