Олександр Гнилицький на «Новій хвилі»: Художник наприкінці 1980-х — на початку 1990-х
DOI:
https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152195Ключові слова:
мистецтво України 1980–1990-х, творчість Олександра Гнилицького, «Нова хвиля», угруповання «Паризька комуна», живопис, інсталяціяАнотація
Розглянуто ранній етап творчості українського художника Олександра Гнилицького (1961–2009). Показано, що його твори необхідно розглядати у найтіснішому зв’язку з побутово-історичним контекстом: обставини, час, соціальне й творче середовище. Зазначено, що ранній етап творчості, а згодом й остаточне формування Гнилицького як митця припадають на зламні часи в історії України: на час, коли усталені канони живопису, прописані радянським тоталітарним режимом, виявляються архаїчними та піддаються нищівному сумніву з боку молодого покоління художників. Підкреслено, що творам Гнилицького розглянутого періоду притаманні суб’єктивізм, цитатність, самоіронія, цинічне переосмислення літературних сюжетів, використання прийомів гротеску, мотивів макабричної еротики. На обраному для опрацювання матеріалі був здійснений історико-культурний й мистецтвознавчий аналіз в контексті становлення українського мистецтва кінця 1980-х — початку 1990-х, через що постать художника видається особливо доречною, ніби символізуючи собою власну специфіку цього мистецтва: від несподіваності до епатажу, від складності до гротеску, від непідкупності до відчаю й блюзнірства. Зроблено спробу показати всю непідробну, героїчну жертовність справжнього художника. Це особливо видається красномовним стосовно мистецтва саме сучасного, принципову самооцінку якого зафіксовано у судженнях і висловах його представників. Загальна картина життя і творчості Гнилицького, його постать ідеально вкладається у той ідеал чи радше норматив «авангарду», що йому вже існує формулювання і художнє, й філософське. На прикладі аналізу творів художника показано, зокрема, його творче формування в контексті напряму «Нова хвиля» та угруповання «Паризька комуна».
Посилання
rokiv pry`sutnosti: Suchasni ukrayins`ki xudozhny`ky` (Katalog). Ky`yiv, 2016. T. 1. 360 c.
Avramenko O. Ne vzdumay proschatsya // Art Ukraine. KiYiv, 2009. # 6 (13). S. 104–109.
Aliev A. Aleksandr Gnilitskiy: kto ya, gde ya, kuda ya edu // Unique. Kiev, 2008. # 10. S. 68–71.
Andreeva E. Yu. Postmodernizm. Iskusstvo vtoroy polovinyi XX — nachala XXI veka. S.-Peterburg: Azbuka-klassika, 2007. 488 s.
Bayshev O. Bloomsday ‘08, Idealniy vIk: Katalog. KiYiv, 2008. 84 s. 26
Burlaka V. P. Istoriya Obrazu: My`stecztvo 2000-x / Fond pidtry`mky` vizual`ny`x doslidzhen`. Ky`yiv, 2011. S. 32–33.
Vy`sheslavs`ky`j G. A. «Nova xvy`lya» u vizual`nomu my`stecztvi Ukrayiny` kincya 1980-x —pochatku 1990-x (sociokul`turny`j aspekt): Avtoref. dy`s. ... kand. my`stecztvoznavstva: 26.00.01 / In-t problem suchas. my`stecztva NAM Ukrayiny`. Ky`yiv, 2014. 18 s.
Gnilitskiy A. http://www.nashizdat.com/blog/magazine/78.html
ZhuravlYova L. Hudozhnik Aleksandr Roytburd // Zerkalo nedeli. Kiev, 2009. # 45. S. 18–22.
Zvinyatskovskaya Z. Sozdatel transavangarda // Zerkalo nedeli. Kiev, 1996. # 52. S. 19–22.
Landixova A. Obraz, zibrany`j z fragmentiv: vy`stavka Oleksandra Gny`ly`cz`kogo v Nacional`nomu xudozhn`omu muzeyi Ukrayiny` // Art Ukraine. Ky`yiv, 2011. # 5 (24). S. 52–55.
Levashov V. http://www.openspase.ru/newa/details/13316/
Levashov V., Solovjov O. Oleksandr Gny`ly`cz`ky`j. Personal`na vy`stavka «Skromnist` & Zhy`r»: Katalog. Ky`yiv, 2008. 58 s.
Lozhkina A., SolovYov A. Point zero: Noveyshaya istoriya ukrainskogo iskusstva. Novaya volna. Ch. I: 1987–1989 // Tor 10. Kiev, 2010. # 2. S. 45–53.
Lozhkina A., SolovYov A. Point zero: Noveyshaya istoriya ukrainskogo iskusstva. Novaya volna. Ch. II: Pokolenie v zenite. 1990-y — seredina 1992 goda // Tor 10. Kiev, 2010. # 3. S. 31–39.
Lozhkina A., SolovYov A. Point zero: Noveyshaya istoriya ukrainskogo iskusstva. Novaya volna. Ch. III: Leto 1990–1994 god // Tor 10. Kiev, 2010. # 4. S. 41–49.
Lozhkina A., SolovYov A. Point zero: Noveyshaya istoriya ukrainskogo iskusstva. Ch. IV: Seredina 90-h: Dialogi s ekranom i rozhdenie grantovogo soznaniya // Tor 10. Kiev, 2010. # 5. S. 45–53.
Mankovskaya N. B. Estetika postmodernizma. S.-Peterburg: Aleteyya, 2000. 348 s.
Miziano V. Drugoy i raznyie. Moskva: NLO, 2004. 304 s.
Onux Ye. Suchasne my`stecztvo dozvolyaye lyudyam vidchuty` dy`skomfort neznannya vidpovidi na vsi py`tannya // Aura. Ky`yiv, 2008. # 3–4 (4–5). S. 22–25.
Petrova O. M. Tretye Oko: My`stecz`ki studiyi (Monografichna zbirka statej). Ky`yiv: Feniks, 2015. 480 s.
Roytburd A. http://bottega-magazine.com/opinion/read/411/
Sy`dorenko V. D. Vizual`ne my`stecztvo vid avangardny`x zrushen` do novitnix spryamuvan`: Rozvy`tok vizual`nogo my`stecztva Ukrayiny` XX–XXI stolittya. Ky`yiv: VX[studio], 2008. 188 s.
Smy`rna L. V. Stolittya nonkonformizmu v ukrayins`komu vizual`nomu my`stecztvi. Ky`yiv: Feniks, 2017. 480 s.
Solovjov O. I. Turbulentni shlyuzy`: Zbirka statej / In-t problem suchas. my`stecztva AMU. Ky`yiv: Intertexnologiya, 2006. 192 s.
Titarenko O. Semya Olivyi: Katalog. Kiev, 2010. 24 s. 27
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Сучасне мистецтво
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роти (див. The Effect of Open Access.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.